Amazon a luat recent decizia de a elimina posibilitatea de a scrie review-uri care sunt bazate pe produse primite gratuit sau la preţuri extrem de mici de către utilizatori. Singurele review-uri de acest fel care vor rămâne în continuare permise sunt cele care sunt efectuate prin intermediul programului Amazon Vine.

Vine este un program care permite direct companiei Amazon şi nu altor vânzători, să identifice persoane de încredere în vederea colaborării. De asemenea, programul are o serie de metode de control pentru a fi evitate recenziile părtinitoare.

Amazon a avut întotdeauna o atitudine ostilă faţă de recenziile sponsorizate, ajungând chiar să dea în judecată vânzătorii ce plăteau pentru review-uri false, dar chiar şi indivizii care le scriau, într-un efort susţinut de a oferi un sistem de rating şi de recenzii cât mai sincere şi folositoare pentru alţi clienţi. Cu toate acestea, review-urile bazate pe produse oferite utilizatorilor erau permise.

Singura condiţie era ca review-urile să menţioneze afilierea cu vânzătorul în cadrul textului. Deşi teoretic, utilizatorii care scriu astfel de recenzii pot fi sinceri cu privire la produs, majoritatea recenziilor de acest fel erau extrem de părtinitoare pentru produsele despre care se scrie.

Clienţii au început să nu mai aibă încredere în astfel de recenzii, crezând că acestea nu sunt tocmai sincere. Un studiu efectuat pe 7 milioane de recenzii le dă dreptate celor sceptici: produsele cu review-uri sponsorizate au un rating de 4,74 din 5, faţă de produsele fără astfel de recenzii, ce au un rating de 4,36 din 5.

Studiul a descoperit şi că sunt şanse de 12 ori mai mici ca un recenzor sponsorizat să lase un calificativ de o stea pentru un produs, în comparaţie cu un consumator obişnuit. De asemenea, clienţii obişnuiţi sunt de 4 ori mai orientaţi către review-uri critice, dacă este cazul.

Amazon îşi va concentra de acum eforturile pentru a descoperi dacă recenziile sunt manipulate şi pentru a rezolva astfel de situaţii cât mai repede.