Curtea administrativă federală, cu sediul la Leipzig, a respins cererile formulate de landurile Baden-Württemberg şi Reniania de Nord Wesfalia, aruncând milioane de automobilişti în incertitudine.

Această decizie priveşte  în mod direct oraşele Stuttgart şi Düsseldorf, unde aceste măsuri vor putea de-acum să fie implementate, însă trimite de asemenea un semnal puternic la nivel naţional, unde zeci de oraşe depăşesc pragurile autorizate de poluare a aerului.

Hotărârea Curţii administrative federale prevede detalii în vederea aplicării, excepţii vizând artizani şi o implementare progresivă a acestor interdicţii.

Astfel, la Stuttgart, ele nu vor putea să intre în vigoare înainte de septembrie 2019 în cazul vehiculelor diesel cu norma Euro 5, comercializate până în 2015.

”Este o zi mare pentru aerul pur”, a reacţionat, la Leipzig, Jürgen Resch, şeful asociaţiei pentru protecţia mediului DUH, aflată la originea acestei proceduri vizând să oblige autorităţile locale să înăsprească lupta împotriva poluării.

El se aşteaptă la ”îmbunătăţiri clare ale calităţii aerului încă din acest an”.

Proprietarii de vehicule diesel cele mai vechi - adică cele care nu corespund normei Euro 6 - ”nu mai pot să fie siguri că vor putea să circule în oraşe în orice moment, 365 de zile pe an”, a subliniat cabinetul de consultanţă EY.

Potrivit calculelor cabinetului, peste zece milioane de maşini care rulează în Germania sunt - potenţial - vizate.

DUH a dat în judecată mai multe oraşe din cauza încălcărilor lor în domeniul calităţii aerului, iar Berlinul - reticent până acum să impună interdicţii de circulaţie - este ameninţat cu proceduri de către Comisia Europeană (CE).

Aproximativ 70 de oraşe germane prezentau, în 2017, niveluri de dioxid de carbon care depăşeau pragul anual mediu de 40 de micrograme pe metru cub, impus de Uniunea Europeană (UE), potrivit Biroului Federal al Mediului.

Oraşele Munchen, Stuttgart şi Koln sunt cele mai afectate.

Producători precum Volkswagen, BMW sau Daimler au început să coopereze în urma scandalului „dieselgate”, în care au fost manipulate rezultatele privind emisiile toxice a peste 11 milioane de maşini la nivel mondial.

Ei au oferit până acum îmbunătăţiri doar la nivel de softuri pentru a reduce emisiile, dar noua decizie i-ar putea obliga să găsească soluţii şi în privinţa maşinilor care poluează puternic.

Cota de piaţă a maşinilor diesel a scăzut deja în Germania de la 48% în 2015 la 39% anul trecut.