Realizat de Universitatea Oxford, studiul analizează utilizarea aşa-numitelor programe de tip ''bot'' pe reţelele de socializare pentru a influenţa politica din nouă ţări: Brazilia, Canada, China, Germania, Polonia, Taiwan, Rusia, Ucraina şi Statele Unite.

"Propaganda prin calculator este unul dintre cele mai puternice instrumente noi împotriva democraţiei", scriu coordonatorii studiului, Philip Howard şi Samuel Woolley, care precizează că urme ale acestor acţiuni ofensive provin în principal din Rusia, dar şi din China sau alte ţări vizate într-o măsură mai mare de această propagandă.

"Există o clădire la Sankt Petersburg (în Rusia) cu sute de angajaţi şi cu un buget de milioane de dolari, a cărei misiune este să manipuleze 'opinia publică' în unele ţări", a detaliat marţi Philip Howard, într-o prezentare de presă.

Tehnicile ruseşti constau, de exemplu, în difuzarea de ''multiple'' postări ''contradictorii'', a adăugat Howard.

"Este vorba de a răspândi confuzie. Nu este vorba neapărat de a difuza informaţii false, ci de a-i face pe oameni atât de indiferenţi la politică, încât să nu-şi mai dorească să se implice", a spus şi Samuel Woolley.

Echipa de cercetători a analizat zeci de milioane de postări pe şapte reţele de socializare în timpul unor alegeri, crize politice şi diverse 'incidente' legate de securitatea naţională.

Studiul arată că în SUA aceste programe informatice au avut o influenţă în timpul alegerilor prezidenţiale din 2016.

"Armate de programe de tip 'bot' care urmăresc, redistribuie sau apreciază postările unui candidat îl fac astfel mai legitim, iar el pare că are o susţinere mai puternică decât în realitate", mai scriu autorii studiului.

Presupusa influenţă a Rusiei în alegerile americane, care l-ar fi favorizat pe Donald Trump în detrimentul rivalei sale Hillary Clinton, este în centrul unui scandal în SUA, fiind în desfăşurare investigaţii privind o posibilă înţelegere între autorităţile ruse şi echipa de campanie a lui Trump, el însuşi extrem de activ pe Twitter.

După alegerea lui Trump, Facebook a anunţat mai multe iniţiative de a colabora mai strâns cu mass-media şi de a limita răspândirea de informaţii false.