Guvernul partidului naţionalist Lege şi Justiţie (PiS), care susţine ipoteza unui atentat, desfăşoară propria anchetă asupra acestei catastrofe, care, conform fostului executiv liberal, a fost cauzată de erori umane şi de condiţiile meteo nefavorabile.

O nouă analiză de probe, printre care înregistrări de conversaţii între echipajul avionului prezidenţial şi turnul de control de la Smolensk, "le-a permis procurorilor să formuleze noi capete de inculpare împotriva a doi controlori de trafic aerian, cetăţeni ai Federaţiei Ruse, precum şi a unei a treia persoane care se afla atunci în turnul de control", a declarat presei procurorul general adjunct, Marek Pasionek.

Cei doi controlori ruşi au fost deja inculpaţi de Parchetul polonez în 2015, unul pentru "că a provocat pericolul direct al unei catastrofe aeriene", iar al doilea "pentru că a provocat neintenţionat o astfel de catastrofă".

Luni, Parchetul a refuzat să precizeze detaliile actului de inculpare până când nu vor fi prezentate persoanelor vizate.

Parchetul a informat de asemenea că fragmente ale aparatului de zbor vor fi trimise în mai către patru laboratoare străine, printre care unele din Marea Britanie şi Spania, pentru a verifica dacă prăbuşirea avionului ar fi putut fi provocată de explozibili.

În acest sens, justiţia poloneză va efectua exhumarea corpurilor tuturor victimelor pentru a stabili cauza morţii lor.

Polonia cere fără succes Rusiei să restituie epava avionului, care s-a prăbuşit la 10 aprilie 2010 la Smolensk. Conform Moscovei, restituirea nu va fi posibilă până când justiţia rusă nu îşi va încheia propria anchetă judiciară.

Pentru Varşovia, epava are o valoare simbolică, însă ea este în primul rând o probă majoră care ar putea permite să se stabilească dacă prăbuşirea a fost un accident sau rezultatul unui atentat.