Studiu: Un mic dinozaur de circa 10 cm înălţime prezenta multe dintre caracteristicile păsărilor de astăzi

Sursa: www.agerpres.ro Foto: reuters.com 01.03.2017 20:08
Examinarea sub o nouă lumină a scheletului unui mic dinozaur cu pene dispărut în urmă cu peste 160 de milioane de ani arată puternica sa asemănare cu păsările de astăzi, potrivit cercetării publicate marţi în revista Nature Communications, relatează miercuri AFP.

Picioarele unei găini, o coadă zveltă, braţe care seamănă cu nişte aripi — Anchiornis avea 12 cm înălţime şi prezenta deja unele dintre caracteristicile păsărilor moderne, potrivit unei echipe de cercetători chinezi şi americani.

"Am găsit chiar, sub labele lui Anchiornis, pernuţe identice cu cele ale puilor din ziua de azi", a explicat într-o înregistrare video Michael Pittman, din cadrul universităţii din Honk Kong, coautor al studiului.

Aceste noi elemente morfologice au fost descoperite datorită imagisticii pe bază de fluorescenţă, o tehnică ce permite scoaterea în evidenţă a urmelor lăsate pe nouă schelete de ţesuturile moi, invizibile în lumina clasică. Exploatarea acestor resturi de ţesut sau de membrane permite definirea formei animalului mult mai precis decât numai pe baza scheletului, dar aceste descoperiri sunt "extrem de rare".

Însă aceste noi informaţii ar putea permite şi să se stabilească dacă Anchiornis era capabil să zboare sau dacă el reprezintă o etapă între dinozaurii non-aviari şi păsări, "una dintre cele mai importante tranziţii evolutive din istoria vieţii".

Laserul a permis descoperirea existenţei unei membrane în apropierea cotului dinozaurului. Acest element, numit propatagium pe aripile păsărilor, este esenţial pentru zbor. În 2010, paleontologii americani şi chinezi au stabilit că micul animal avea corpul de culoare cenuşie, iar capul avea pete portocalii şi prezenta o creastă lungă de culoare ruginie care bătea spre maro. Aripile şi labele erau acoperite de pene lungi albe cu margini negre.

Ştiri similare