Interdicţia, valabilă pe drumurile municipale, dar nu şi pe marile axe naţionale care traversează capitala norvegiană, ar trebui să rămână în vigoare până joi, când este de aşteptat o ameliorare a condiţiilor atmosferice, a anunţat municipalitatea din Oslo.

Cei care încalcă legea vor fi pasibili de o amendă de 1.500 de coroane (166 de euro).

Este prima dată când Oslo pune în aplicare această interdicţie, decisă de principiu în februarie 2016 de majoritatea municipală, care regrupează laburişti şi ecologişti. Chiar dacă emit mai puţin dioxid de carbon, motoarele diesel emit mai mult dioxid de azot (NO2).

„În Oslo, nu se poate cere copiilor, persoanelor în vârstă şi celor cu probleme respiratorii să rămână în case la domiciliu pentru că aerul este prea periculos de respirat”, a explicat consilierul municipal ecologist Lan Nguyen Marie Berg pentru mass-media norvegiene.

Anunţul a stârnit furia unor automobilişti, incitaţi în 2006 de către autorităţile norvegiene să opteze pentru motoare diesel, considerate atunci mai prietenoase cu mediul decât benzina.

„Decideţi-vă. Nu cu mult timp în urmă, Jens (Stoltenberg, fost prim-ministru norvegian, acum şeful NATO) recomanda motorina în locul benzinei. Nu este sigur că ştiţi cu adevărat care este cea mai bună”, s-a iritat Signora Irene Maier Tziotas pe pagina de Facebook a ziarului Verdens Gang (VG).

Mazyar Keshvari, deputat al dreptei populiste (Partidul Progresului, FRP), membră a coaliţiei la guvernare, i-a îndemnat pe automobilişti să ceară compensaţii. „Cea mai mare înşelătorie în detrimentul automobiliştilor din Norvegia a devenit realitate”, a afirmat el la postul TV2.

„Aceasta a fost parte din aceste măsuri climatice geniale ale guvernului roşu-verde (coaliţia condusă de Stoltenberg)”, a ironizat el. „Nu numai că au recomandat oamenilor să cumpere maşini diesel, dar au schimbat şi fiscalitatea pentru a le face mai puţin scumpe. Acest lucru i-a făcut pe mulţi să cumpere o maşină diesel pe care nu o pot folosi astăzi'', a deplâns deputatul.

Potrivit Institutului Norvegian de Sănătate Publică, particulele în suspensie provoacă moartea prematură a 185 de persoane în fiecare an la Oslo.