Australia coordonează operaţiunile de căutare lansate în mare pentru a găsi epava avionului Boeing 777 care a dispărut de pe ecranele radarelor în data de 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord, la scurt timp după ce a decolat din Kuala Lumpur cu destinaţia Beijing.

Această dispariţie este unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviaţiei civile.

În cadrul unui briefing regulat cu privire la aceste operaţiuni de căutare, care se concentrează pe o zonă de 120.000 de kilometri pătraţi, guvernul australian a anunţat viitoarea demarare a unui studiu pentru a determina modul în care circulă curenţii în Oceanul Indian.

Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare (JACC), cu sediul în Australia şi care reuneşte resursele ţărilor ce participă la căutarea avionului, a precizat că experţii vor folosi pentru această operaţiune un fragment din aripa avionului, descoperit în iulie 2015 pe insula Reunion. Acest flaperon (element cu rol atât de flaps, cât şi de eleron) a fost identificat ca aparţinând zborului MH370.

„Flaperonul este extrem de important, pentru că este prima piesă care a fost găsită, prin urmare cea care s-a aflat în derivă cel mai puţin”, a subliniat JACC în comunicat.

Flotoare şi replici ale flaperonului echipate cu captatori ce vor permite urmărirea prin satelit a traseului acestora vor fi lansate în apă în următoarele luni.

„Aceste modele vor fi utilizate pentru a determina viteza şi direcţia derivei în raport cu flotoarele, în condiţii de ocean, cu influenţa rafalelor de vânt, a curenţilor şi valurilor”, continuă JACC.

Cercetătorii vor compara aceste rezultate cu datele disponibile din ultimii 30 de ani pentru a încerca să stabilească traiectoria flaperonului.

Centrul speră să finalizeze în decembrie operaţiunile de căutare, care pentru moment nu au dus la niciun rezultat. Unii afirmă că operaţiunile de căutare nu sunt desfăşurate acolo unde trebuie.

Această zonă a fost stabilită pe baza ipotezei că nu mai era nicio persoană la comanda avionului şi că acesta s-a scufundat după ce a rămas fără combustibil.

Autorităţile australiene au afirmat la rândul lor că nu trebuie să existe aşteptări în sensul că studiul ar urma să identifice locul prăbuşirii. 'Credem totuşi că atunci când rezultatele acestui studiu vor fi confruntate cu actualele şi viitoarele noastre cunoştinţe, locul unde se află avionul ar putea fi identificat', au adăugat ele.