Botezat Osman Gazi, după numele sultanului Osman I care a dat numele dinastiei otomane în secolul al XIV-lea, acest pod peste Marea Marmara, unul dintre cele mai mari poduri suspendate în lume (3 km), constituie tronsonul principal al proiectului autorutier Gebze-Orhangazi-Izmir, lung de 433 km.

„Ar fi trebuit ca el să fie construit în urmă cu 50 de ani, dar în cele din urmă l-am făcut”, a spus preşedintele Erdogan la ceremonia de inaugurare.

Această autostradă urmează să scurteze durata călătoriei între mai multe oraşe şi districte în regiunea vestică industrializată a Turciei.

Suma totală a investiţiilor pentru proiect este de 9 miliarde de dolari şi se înscrie în cadrul ambiţioaselor obiective ale lui Erdogan pentru anul 2023, când va fi celebrat centenarul Republicii Turcia.

Anul trecut, un inginer japonez care lucra pe şantier s-a sinucis pentru că se simţea responsabil de ruperea unui cablu, fapt divers care a fost relatat pe larg de presa turcă.

Opoziţia şi apărătorii mediului critică imensele proiecte ale lui Erdogan care au transformat aspectul Turciei, cu Istanbulul în prim-plan.

Astfel, cel de-al treilea aeroport internaţional — care iese din pământ în nord-vestul oraşului decimând pădurile din jur — va fi capabil să primească 159 de milioane de pasageri anual. Proiectul ar urma să fie realizat în 2017.

Alt proiect, altă polemică: cel de-al treilea pod peste Bosfor, unind cele două maluri pe care se află Istanbul, numit după sultanul Selim I, din secolul al XVI-lea.

Alte proiecte ar urma, de asemenea, să se concretizeze, ca de pildă un canal între Marea Neagră şi Marea Marmara, care are scopul să decongestioneze intensul trafic maritim prin Bosfor. Iar uriaşa moschee de la Camlica, care domină tot Istanbulul de pe malul asiatic al Bosforului, ar urma să fie inaugurată parţial vineri seara, odată cu primele rugăciuni.