Astfel, aeroportul Ataturk din Istanbul este reputat pentru că a instituit un important sistem de securitate constând într-un control încă de la intrarea în terminalul internaţional, suplimentar faţă de controalele înaintea accesului la sălile de îmbarcare. Există, de asemenea, inspecţii ale maşinilor de către gărzi, dar se pare că acestea se fac doar în mod aleatoriu, afirmă Haddon.

În ceea ce priveşte recentul atentat triplu, anchetatorii nu au stabilit clar încă ţintele potenţiale ale atacatorilor şi le este deci dificil să afle până în ce punct măsurile instituite au contribuit la diminuarea impactului.

Totuşi, faptul că două dintre cele trei explozii s-au produs în afara terminalului sau aproape de intrarea în terminal ar putea însemna că sistemele de securitate au reuşit să împiedice atacatorii să acceadă la zonele cele mai frecventate, cum sunt zonele de control al paşapoartelor şi de înregistrare, observă expertul.

Explozia care s-a produs în interiorul terminalului a avut loc în zona sosirilor, unde mijloacele de supraveghere tehnologică şi umană sunt mai lejere.

Potrivit lui Robert Haddon, pentru ameliorarea securităţii aeroporturilor, ar putea fi luate măsuri complementare precum sisteme de control cu proceduri mai complexe, în special utilizarea scanerelor corporale şi instalarea acestui tip de sisteme la distanţe mai mari de terminal.

De asemenea, o mai bună utilizare a informaţiilor asupra pasagerilor este posibilă cu scopul de a supraveghea persoanele care au acces în aeroport şi a reduce astfel riscurile.

Controale mai riguroase în afara aeroportului ar putea fi de asemenea utile pentru a limita atacurile împotriva zonelor aglomerate la nivelul terminalelor.

Totuşi, fie că posturile de inspecţie sunt la nivelul terminalului sau la câţiva kilometri de el, va exista întotdeauna riscul de a se crea puncte aglomerate în care oamenii vor fi blocaţi şi pot deveni ţinte. Trebuie găsit deci un echilibru între întărirea măsurilor de securitate şi fluidizarea deplasării pasagerilor, afirmă Haddon.

Fără instituirea unor restricţii drastice în accesul la aeroporturi, este practic imposibil să se atenueze orice formă de ameninţare pe un sit aeroportuar, dar aceste măsuri sunt dificil de aplicat şi ele nu vor împiedica niciodată complet un atac, opinează el.

Deşi pot fi instituite măsuri suplimentare, ele nu vor reglementa în mod obligatoriu problema ameninţărilor, ci nu vor face decât să modifice metodologia acestor indivizi, observă expertul american, subliniind că niveluri suplimentare de securitate nu înseamnă neapărat o restricţionare a liberei circulaţii, dar desigur că vor încetini fluxul pasagerilor în aeroporturi.