Avionul Airbus A320 a dispărut brusc de pe radare în noaptea de 19 mai şi s-a prăbuşit în mare între Creta şi coasta nordică a Egiptului dintr-un motiv încă necunoscut.

Numai analizarea cutiilor negre va putea permite stabilirea exactă a cauzelor accidentului. Timpul de acţiune este însă limitat, pentru că balizele acestor dispozitive de înregistrare a datelor de zbor nu pot emite decât „patru până la cinci săptămâni" înainte de epuizarea bateriilor.

Ipoteza atentatului, iniţial avansată de Egipt, a cedat teren în faţa celei a unei defecţiuni tehnice, după ce s-a descoperit că avionul a emis alerte automate cu două minute înainte de prăbuşire, care semnalau existenţa fumului în cockpit şi o deficienţă a computerului care gestiona comenzile.

Egipt şi Franţa au semnat acorduri cu două companii franceze specializate în căutarea epavelor la adâncime, Alseamar şi Deep Ocean Search (DOS).

„Aceste două societăţi au un rol complementar, în primul rând de a localiza semnalul cutiilor negre, iar în al doilea de a-l recupera cu ajutorul unui robot, a explicat AFP la Cairo o sursă apropiată anchetei.

„Însă nava specializată a DOS a părăsit sâmbătă Marea Irlandei şi nu va ajunge în zona presupusă a prăbuşirii decât în circa 12 zile, după ce se va opri în portul egiptean Alexandria unde se vor ambarca anchetatorii egipteni şi francezi", a adăugat sursa citată.

Aceste informaţii au fost confirmate de alte surse apropiate anchetei, care vorbesc de o adâncime de circa 3.000 de metri în zona căutărilor, la circa 290 km nord de coasta egipteană.

Trei dispozitive DETECTOR-6000 ale Alseamar, capabile să detecteze semnale cutiilor negre până la 4.000-5.000 de metri, au fost îmbarcate pe o ambarcaţiune a marinei franceze, Laplace, care a plecat joi din Corsica. Ambarcaţiunea urmează să ajungă în zona presupusă a accidentului "duminică sau cel mai târziu luni", potrivit uneia dintre aceste surse.

„În aşteptarea navei DOS, echipată pentru a detecta semnalele în ape foarte adânci dar în special pe operarea roboţilor capabili să coboare până la 6.000 de metri pentru a recupera cutiile negre, nu se va pierde timpul, iar Leplace va încerca să localizeze dispozitivele", dă asigurări una dintre surse.