Navele şi avioanele scrutează marea între Creta şi coasta de nord a Egiptului şi caută de asemenea să recupereze corpurile celor 66 de ocupanţi ai avionului, dintre care 30 de egipteni şi 15 francezi.

Armata egipteană a publicat sâmbătă fotografii cu mici obiecte personale sau din avion, dar înregistratorii de zbor, sau "cutiile negre", nu au fost încă reperate. Balizele acestora nu vor emite semnal decât 4-5 săptămâni în apă, după care bateriile lor vor fi epuizate.

În aşteptarea descoperirii lor, absenţa revendicării, dar mai ales emisia alertelor semnalând fum la bord şi o defecţiune a sistemului comenzilor de zbor cu câteva minute înainte de căderea aparatului par să reabiliteze teza incidentului tehnic.

Până vineri seara, guvernul egiptean, dar la fel marea majoritate a experţilor chestionaţi de media, înclinau spre teza atentatului, şase luni după explozia unei bombe la bordul unui avion cu turişti ruşi care decolase dintr-o staţiune balneară egipteană. Acest atentat, care a dus la moartea a 224 de persoane, a fost revendicat doar câteva ore mai târziu de ramura egipteană a grupării Stat Islamic (SI).
Însă, acum, la mai mult de trei zile de la drama Paris-Cairo, nu există nicio revendicare.

Un mesaj audio difuzat sâmbătă de purtătorul de cuvânt al SI nu a menţionat drama. Experţii nici nu se aşteptau totuşi: aceste mesaje sunt înregistrate cu zile, ba chiar cu săptămâni înainte de difuzare. Al-Furqan, media SI care l-a difuzat, nu transmite revendicări de atentat, care sunt de obicei făcute pe conturile de Twitter sau Telegram ale principalilor propagandişti ai SI.

În plus faţă de toate acestea, este descoperirea sâmbătă că sistemul automatizat al aparatului a emis, aproape trei minute, alerte semnalând fum, în special în partea din faţă a aparatului, şi defecţiuni ale sistemelor electronice privind comenzile de zbor, ceea ce a reabilitat teza incidentului tehnic. Chiar dacă nimic nu exclude, potrivit specialiştilor, ca fumul să fie consecinţa unui incendiu voit.

AFP notează că ipoteza exploziei unei bombe, chiar dacă rămâne teoretic validă, a pierdut teren: pe 31 octombrie anul trecut, mica încărcătură care explodase la bordul charterului rus a provocat dezintegrarea instantanee a aparatului, dată fiind altitudinea de zbor, circa 11 km, din cauza forţei brutale depresurizări pe care breşa din fuselaj a cauzat-o. Or, Airbus-ul companiei EgyptAir zbura joi sensibil la aceeaşi altitudine când radarele i-au pierdut urma, câteva minute după alertele automatizate.

„Este prea curând pentru a emite orice judecată plecând de la o singură sursă de informaţii, precum mesajele de alertă emise”, a avertizat sâmbătă ministerul egiptean al Aviaţiei civile. „Aceştia sunt indicatori care pot avea cauze diferite şi deci trebuie analize mai profunde”, a adăugat el.

Franţa a trimis o navă dotată cu echipamente de căutare a cutiilor negre care ar urma să ajungă în zonă duminică sau luni. Dar specialiştii au avertizat că aceste echipamente sunt ineficiente în a detecta şi recupera cutiile negre dacă acestea sunt scufundate la mai mult de 2.000 de metri adâncime, ceea ce ar putea fi cazul în această zonă a Mediteranei. Ar trebui atunci să recurgă la nave ale companiilor specializate.

„Este mult prea devreme pentru a interpreta şi înţelege cauzele accidentului atât timp cât nu am găsit nici epava, nici înregistratorii de zbor”, a repetat sâmbătă la Paris purtătorul de cuvânt al Biroului de anchete şi analize, care a trimis în Egipt trei anchetatori, alături de un expert al Airbus.

„Toate ipotezele sunt examinate şi niciuna nu este privilegiată”, a arătat sâmbătă ministrul francez al Afacerilor externe, Jean-Marc Ayrault, după ce s-a întâlnit cu familiile victimelor.