„Experţi din toată lumea constată efectele pozitive ale unor asemenea controale pentru creşterea sănătăţii şi siguranţei în industria aviatică”, a subliniat ministrul german al transporturilor, Alexander Dobrindt, în faţa deputaţilor din Bundestag.

Potrivit noii legi, piloţii de linie vor fi testaţi, atât înainte de a se urca în cabină, cât şi aleatoriu, pentru a se stabili dacă se află sau nu sub influenţa „medicamentelor, alcoolului sau altor substanţe psihoactive”.

La 24 martie 2015, Andreas Lubitz, copilotul zborului Barcelona-Düsseldorf al Germanwings, filiala low-cost a companiei germane Lufthansa, a profitat de absenţa din cabină a pilotului pentru a declanşa prăbuşirea avionului Airbus, ce avea la bord 144 pasageri şi şase membri de echipaj.

Dosarul medical al lui Andreas Lubitz a scos la iveală ulterior că germanul de 28 de ani suferea de depresie, dar „restricţiile speciale” care îi fuseseră impuse nu îi interziceau să piloteze avioane de linie.

Lubitz începuse să prezinte din decembrie 2014 simptome ce indicau un episod depresiv sever, şi a consultat mai mulţi medici în lunile următoare, însă niciunul dintre aceştia nu a alertat autorităţile aviatice sau angajatorul copilotului.

Pentru a evita repetarea tragediei, experţii francezi în aviaţie civilă au recomandat, în raportul lor final publicat la 13 martie, controale medicale şi teste psihologice mai riguroase asupra piloţilor de linie, precum şi ridicarea secretului în situaţia unor probleme psihice.