Pare o zi normală la Bruxelles. Cu temperaturi spre 20 de grade Celsius şi soare, mulţi angajaţi ai instituţiilor europene au ieşit la aer în pauza de prânz, în parcurile din apropiere. Faptul că nu plouă pare singurul lucru ieşit din tipar.

Dar este doar parţial adevărat. La trei săptămâni de la atacurile teroriste din 22 martie, chiar după ce suspecţii principali au fost arestaţi, capitala belgiană se află tot în alertă sporită de terorism, cu soldaţi înarmaţi care patrulează peste tot şi cu un metrou care încă nu şi-a reluat circulaţia normală.

Aeroportul funcţionează din nou, dar nu la capacitate normală. Măsurile sporite de securitate generează însă asemenea aglomeraţii în trafic, încât oamenii părăsesc taxiurile şi o iau pe jos spre aeroport.

Pe scurt, cei care au revenit din vacanţă cu speranţa că vor găsi un oraş 'normal' s-au înşelat.

Transportul public, încă afectat

Luni au fost redeschise pentru circulaţie noi staţii de metrou, dar staţia Maelbeek, unde au murit 16 persoane în urma atentatului din 22 martie, rămâne închisă. Şi nu este singura în această situaţie: 17 din cele 69 de staţii de metrou din Bruxelles sunt scoase din funcţiune.

„Suntem gata să deschidem mai multe staţii, dar trebuie să primim mai întâi garanţiile de securitate”, a declarat un purtător de cuvânt al serviciului de transport public STIB-MIVB. Aceste garanţii, sub forma de forţe de securitate, trebuie asigurate de guvernul federal.
 
Mai mulţi soldaţi pentru deschiderea mai multor staţii de metrou
 
Guvernul a mobilizat de luni încă 300 de soldaţi pentru a asigura securitatea străzilor şi metroului din Bruxelles. Sindicatul lucrătorilor din sistemul public se plânge însă că situaţia devine insuportabilă.

La Bruxelles, nivelul de alertă teroristă oscilează între 3 şi 4 (ameninţare serioasă şi posibilă, respectiv risc iminent de atacuri), încă din noiembrie 2015, după atentatele de la Paris. Poliţia şi armata au dus greul acestei situaţii.

„Sunt angajaţi care nu au mai putut pleca de luni de zile în vacanţă şi care sunt epuizaţi”, spune Thomas Renard, expert de securitate. „Nu putem menţine acest nivel de alertă pe termen nedefinit”.
 
Locuitorii din Bruxelles nu sunt convinşi că sporirea numărului de soldaţi va grăbi normalizarea transportului în comun. „Nu ştiu ce pot face soldaţii pentru a preveni un nou atentat”, spune Emanuel, cetăţean francez care lucrează pentru UE. „Ce să facă soldaţii când cineva decide să se arunce în aer?”
 
Nu s-a terminat

Deşi vremea e frumoasă, atmosfera din oraş nu e prea însorită. Chiar dacă majoritatea suspecţilor se află în custodie. Inclusiv Mohamed Abrini, identificat drept al treilea atacator de la aeroport, cunoscut drept bărbatul cu pălărie.
 
Mai mulţi experţi se îndoiesc însă că Abrini ar fi cu adevărat bărbatul cu pălărie şi pun sub semnul întrebării dorinţa prea mare de colaborare a acestuia cu poliţia. De ce ar recunoaşte atât de rapid şi ar face publice planurile privind alte atacuri? Şi de ce ar fi ales să vândă pălăria după care urma să fie identificat, în loc să o arunce?
 
„Sigur nu s-a terminat încă”, crede Renard. „Vedem acum că nu a fost vorba doar de celule individuale responsabile pentru atacurile de la Paris şi Bruxelles, ci a fost de fapt o reţea. Nu ştim dacă reţeaua a fost sau nu distrusă în totalitate”.