Aceste discuţii survin în timp ce, în Statele Unite, actualele protocoale de securitate aplicate în aeroporturi sunt tot mai contestate şi se cere schimbarea lor. Cel mai mult se contestă faptul că în incinta aeroporturilor europene poate intra oricine, controalele de securitate efectuându-se de obicei numai în cazul pasagerilor şi bagajelor acestora şi numai după formalităţile de check-in. De acest lucru au profitat şi cei trei autori ai atacului terorist de pe aeroportul Bruxelles-Zaventem.

Însă extinderea perimetrelor de securitate şi la intrarea în terminalele aeroporturilor ar implica o revizuire radicală a configurării acestor terminale, de unde ar rezulta creşterea costurilor pentru aeroporturi şi probabil şi a taxelor de aeroport, precum şi un timp mai lung de aşteptare pentru pasageri.

Iar cozile care s-ar forma astfel în faţa aeroporturilor ar putea deveni de asemenea ţinte pentru terorişti. "Trebuie să fim raţionali şi să căutăm eficienţa maximă. Dacă instituim controale la intrarea aeroporturilor, vom sufoca aceste aeroporturi, vom face imposibilă funcţionarea economiei", a avertizat ministrul francez de interne, Bernard Cazeneuve, citat miercuri de AFP.

De altfel, sursele consultate de agenţia EFE consideră foarte puţin probabil ca executivul comunitar să modifice actualele protocoale de securitate aplicate în aeroporturi. În plus, măsurile de securitate sunt o prerogativă naţională.

"Comisia nu va impune unui mic aeroport din Finlanda aceleaşi măsuri de securitate ce pot fi necesare în principalele instalaţii (aeroportuare) din UE, precum Bruxelles sau Paris", explică una dintre surse, care precizează că decizia de a instala scanere suplimentare de securitate la intrarea în aeroporturi revine fiecărui stat membru al UE.

Atât timp cât aviaţia şi transporturile publice în general vor fi o ţintă predilectă a grupărilor teroriste, riscul nu va putea fi niciodată eliminat complet, indiferent ce măsuri se vor lua, apreciază un expert în securitatea transporturilor.