„Acest lucru înseamnă că, în cadrul cooperării noastre cu Uniunea Europeană şi punerea în aplicare a Acordului privind Zona de Comerţ Liber, la noul „Drum al Mătăsii” va fi conectată nu numai Ucraina, Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan şi China, dar, de asemenea, ţări din Uniunea Europeană”, a declarat premierul Ucrainei, Arseni Iaţeniuk.

„Viking” a fost lansat în 2003 la iniţiativa Lituaniei, Belarusului şi a Ucrainei, iar mai târziu la acest proiect de transport au aderat Bulgaria, Letonia şi Estonia. Acesta conectează portul ucrainean Iliciovsk de la Marea Neagră, prin Minsk, cu staţia „Draugyste” din Klaipeda (Lituania) de la Marea Baltică.

Traseul Viking asigura transportul de containere pe calea ferată care aduc în Ucraina maşini, tractoare, polietilenă, produse din metale feroase, spre Belarus şi Lituania – cauciuc, metale feroase, iar în direcţia Letoniei şi Estoniei – feroaliaje. Calea de 1.734 km este parcursă de trenuri în 52 de ore.

Volumul de marfă transportată de trenurile „Viking” în opt luni ale anului 2015 s-a ridicat la 3.920 mii de containere, cu 52% mai mult faţă de 2014.

Anul trecut, portul Klaipeda a semnat patru memorandumuri cu compania chineză de logistică China Merchants Group (China Merchants Holdings) privind instituirea unui centru de transport şi logistică „Silk Way” în Klaipeda, privind un parteneriat strategic în cadrul proiectului, precum şi oportunităţi de dezvoltare a portului extern. Totodată, societatea chineză şi-a arătat intenţia de a cumpăra teren pentru realizarea unui terminal.

Sursa citată aminteşte că, pe 15 ianuarie 2016, Ucraina a expediat din portul Iliciovsk spre China primul tren de containere pe aşa-numitul „nou Drum al Mătăsii” prin Ucraina, Bulgaria, Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan şi China. Drumul spre graniţa chineză a durat aproape 16 zile.