Comisia Europeană vrea să aplice amenzi marilor producători auto din Europa în urma scandalului Volkswagen, dar şi a proaspătului scandal Renault. Executivul european a propus un pachet legislativ care i-ar da dreptul să supravegheze şi să reglementeze piaţa auto. Ideea este ca Bruxelles-ul să poată testa vehiculele scoase din fabrică, să poată ordona rechemări în service şi să impună amenzi de până la 30.000 de euro pe maşină, dacă descoperă încălcări ale limitelor de poluare.
Deşi se ştie că europenii au cumpărat 8,5 milioane de maşini cu probleme de la Volkswagen, nicio autoritate naţională din Europa nu a penalizat compania până acum. Astfel, Comisia Europeană propune, în contextul problemelor semnalate la producătorul german, dar şi la cel francez, modificarea procedurilor de omologare a vehiculelor la nivelul întregii Uniuni Europene şi crearea unui sistem centralizat de monitorizare şi sancţionare, coordonat de Bruxelles.
Conform proiectului, omologarea vehiculelor va rămâne în sarcina autorităţilor statelor membre, dar Comisia Europeană va crea un sistem european de monitorizare, absent în prezent. Comisia Europeană ar putea impune sancţiuni de genul unor amenzi de 30.000 de euro pentru orice vehicul care nu corespunde standardelor. Amenzile s-ar putea aplica producătorilor auto, dar şi serviciilor de testare a parametrilor tehnici. Proiectul va trebui aprobat de Parlamentul European şi de Consiliul UE pentru a intra în vigoare.