Nu este o excepţie nici 2018, an în care Bugetul municipiului Chişinău prevede venituri de 3,76 miliarde de lei şi cheltuieli de 4,05 miliarde de lei. Astfel deficitul acestuia va constitui circa 290 de milioane lei.

10% din buget pentru a subvenţiona transportul de călători

Aproape 10% din alocaţiile din bugetul local vor fi direcţionate pentru a subvenţiona serviciile de transport public prestate de două întreprinderi municipale - Regia Transport Electric (RTEC) şi Parcul Urban de Autobuze.

Astfel Regia Transport Electric va primi în 2018, de la bugetul municipal circa 250 de milioane lei. E o sumă uriaşă şi depăşeşte de aproape două ori alocaţiile de acum 3-4 ani.

Grosul sumei - circa 177 milioane lei sunt alocaţii pentru prestarea serviciilor de transport călători. De fapt sunt subvenţii pentru a acoperi pierderile de la transportarea călătorilor. Alte 72 de milioane lei sunt destinate pentru a finanţa asamblarea troleibuzelor cu mers automat.

Astfel numărul de troliebuze ce sunt scoase pe linie ar urma să ajungă la 302 de unităţi, făţă de 298 în 2016.

De exemplu în anul 2016, Regia Transport Electric a avut cheltuieli estimate la 366 de milioane lei, în timp ce veniturile de la transportarea pasagerilor au constituit doar 177,8 milioane lei. Respectiv diferenţa de aproape 190 de milioane lei a fost acoperită din bugetul municipal. Întreprinderea susţine că a primit doar 139 de milioane lei.

Pentru anul 2018, Regia planifică să acumuleze venituri de aproape 200 de milioane lei de la transportarea pasagerilor, în timp ce cheltuielile vor ajunge la 418 milioane lei. O soluţie pentru a diminua subvenţiile ar fi o ajustare a tarifeor pentru călătoria cu troleibuzul.

Pentru a reduce la minimum subvenţiile ar fi necesară o majorare de două ori a costului unei călătorii, adică de la doi lei la patru lei. În martie 2017 Regia Transport Electric a solicitat ca tariful pentru o călătorie cu troleibuzul să fie majorat cu 50%, până la 3 lei, dar nici această ajustare nu a fost efectuată.

Costuri de cinci ori mai mari decât veniturile

Şi mai proastă este situaţia de la Parcul Urban de Autobuze. Întreprinderea acumlează venituri de doar 30-33 de milioane lei de la transportarea pasagerilor, în timp ce cheltuielile sunt de cinci ori mai mari şi în anul 2018 vor ajunge la 156 milioane lei.

În consecinţă, tariful mediu de călătorie (3,0-3,5 lei) în autobuze acoperă doar 25% din costul unei călătorii.

În bugetul municipal se prevede că în 2018, întreprinderea va primi alocaţii de 116 milioane lei pentru subvenţionarea transportului de călători şi alte 30,5 milioane lei pentru procurarea autobuzelor.

Fără subvenţiile alocate de administraţia capitalei întreprinderea de mult intra în insolvenţă. Anul trecut Parcul Urban de Autobuze a solicitat o ajustarea a tarifelor. Întreprinderea susţinea că din cauza preţului mic, nu se poate dezvolta şi nu poate achiziona alte unităţi de transport, în condiţiile în care majoritatea celor ce circulă termenul de exploatare depăşit.

În consecinţă solicita o majorare a călătoriei cu autobuzul până la 4 lei, iar după orele 9 până la 5 lei. În acelaşi timp în ultimii ani întreprinderea încearcă fără mare succes să cumpere autobuze noi, dar licitaţiile de anul trecut au eşuat.

Trei ani în urmă Guvernul chiar a anunţat că la Parcul Urban de Autobuze din Chişinău vor fi asamblate autobuze "MAZ" produse de uzina din Minsk, Belarus. Potrivit unui acord moldo-belarus, cheltuielile legate de realizarea proiectului (furnizarea completelor, asamblarea autobuzelor etc.) urmau a fi suportate de Uzina de automobile din Minsk şi Parcul Urban de Autobuze din Chişinău.

„Proiectul prevede că asamblarea se va face în cadrul unei secţii de producere, ce va fi creată pe baza secţiei de reparaţii a Parcului Urban de Autobuze. În perioada 2016-2021 aici se planifică asamblarea a 120 de autobuze MAZ", susţineau responsabilii din cadrul Ministerul Economiei.

Necesitatea modernizării parcului de autobuze era argumentată prin faptul că preţul de cost pentru parcursul unui kilometru, pentru autobuzele cu vârsta de 23 ani constituie 18,8 lei, iar la autobuzele cu vărsta de 8 ani constituie 15,7 lei. Parcursul anual al autobuzelor constituie şapte milioane kilometri, astfel după înnoirea parcului de autobuze, anual întreprinderea va economisi circa 21,7 milioane de lei, arătau estimările ministerului.

Acum de acest proiect nu îşi mai aduce aminte nimeni din administraţia Capitalei sau Guvernului.

Zece lei este tariful real

Spre deosebire de cele două întreprinderi municipale, transportatorii privaţi nu beneficiază de subvenţii. Ba chiar şi aduc venituri lde câteva zeci de milioane lei a bugetul municipal. E adevărat că acestea sunt în scădere, datorită scăderii abrupte a numărului de microbuze ce transportă călători.

Transportatorii privaţi din Chişinău au făcut în repetate rânduri demersuri la Primărie, solicitând majorarea tarifelor. Ei au organizat chiar şi proteste, însă administraţia capitalei, invocând diverse pretexte a refuzat să revizuiască tariful. Conform unor estimări tariful real ar trebui să fie în jurul de 10 lei. Dar niciunul dintre transportatori nu crede că acest tarif va fi aprobat.

Ion Mămăligă, Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi afirma anul trecut că administraţia Capitalei trebuie să fie interesată ca oraşul să fie asigurat cu transport de pasageri. El mai susţinea că dacă tariful nu va fi revizuit, numărul unităţilor de transport va scădea, iar cei care vor avea de suferit sunt pasagerii.

„Deja au fost anulate unele rute, unităţile de transport sunt într-un asemenea hal, încât este imposibil să asiguri securitatea călătorilor”, a spus Mămăligă. Altfel spus solicitarea de a majorare a tarifului nu este un capriciu al transportatorilor, ci o necesitate.

Tarifele nu au fost modificate din 2006 şi 2009

De menţionat că tarifele actuale, o călătorie cu troleibuzul - doi lei, şi, respectiv, o călătorie cu autobuzul - trei lei, au fost aprobate prin decizia CMC în septembrie 2009, iar tarifele pentru o călătorie cu microbuzul, care este de trei lei, a fost stabilit prin decizia CMC încă în iulie 2006.

Mold-Street