Iniţiativa vine după mai multe plângeri ale companiilor aeriene europene, în special Air France KLM şi Lufthansa, despre companii din Golf care au primit ilegal subvenţii guvernamentale, acuzaţii negate de Etihad, Qatar Airways şi Emirates.

Propunerea, care trebuie să primească aprobarea Parlamentului European şi a statelor membre ale Uniunii Europene înainte de a deveni lege, ar permite guvernelor şi companiilor aeriene să depună plângeri la Comisia Europeană în legătură cu practicile discriminatorii.

În cazul în care Comisia descoperă faptul că practicile unei a treia ţări sau companie aeriană cauzează daune sau ameninţă cu cauzarea unor daune, companiile aeriene europene vor putea să impună taxe financiare sau să suspende serviciile şi drepturile companiilor din străinătate.

Propunerea nu prevede suspendarea drepturilor de trafic şi nu va interfera cu acordurile bilaterale de servicii aeriene dintre ţări.

Câteva state membre UE s-au opus noilor reglementări argumentând că ar putea afecta acordurile bilaterale şi ar reduce conectivitatea în Europa. Alte state au văzut-o ca pe o mişcare protecţionistă pentru a apăra companiile care nu sunt competitive, acuzaţie negată de Comisie.

Comisia a publicat regulile de control care limitează la 49% cotele investitorilor non-europeni în companiile aeriene europene.

Investiţiile companiilor aeriene străine din ultimii ani, precum cota de 29% pe care o deţine Etihad din Air Berlin, au generat suspiciuni în legătură cu faptul că controlul este, de fapt, exercitat de investitorii non-europeni.