Mai multe ONG-uri şi experţi independenţi au semnat un apel în care solicită Parlamentului să asigure un concurs transparent şi corect pentru suplinirea funcţiilor de consilier, director general şi director general adjunct al Agenţiei, cu publicarea informaţiei despre etapele desfăşurării concursului şi rezultatele fiecărei etape pe pagina web a Parlamentului.

Totodată, reprezentanţii societăţii civile solicită urgentarea procesului de creare a noii structuri şi să asigure funcţionarea efectivă a acesteia, în viitorul cel mai apropiat posibil, evitând tărăgănări nejustificate.

„Mai mult de un an exista un vid de competenţă în care agenţii economici îşi pot apăra drepturile doar în instanţă, iar Parlamentul se ocupă de organizarea concursului pentru noua Agenţie din septembrie. Mâine dimineaţă este a treia audiere a candidaţilor, pe parcursul ultimelor patru luni, în cadrul unei şedinţe închise a comisiei”, atenţionează societatea civilă.

Potrivit experţilor, mai grav este că această tergiversare se întâmplă în condiţiile unui vid de competenţă în ceea ce priveşte soluţionarea contestaţiilor.

„Deja mai mult de un an, agenţii economici nesatisfăcuţi de modul în care a fost desfăşurată procedura de achiziţie nu au decât calea judiciară pentru a-şi apăra interesele, însă aceasta consumă foarte mult timp şi resurse. Se creează astfel impresia că acest vid de competenţă a fost creat oarecum intenţionat, sau, odată observat, a fost lăsat ca atare. Altfel, Agenţia ar fi început să funcţioneze încă la începutul anului, sau, dacă, din motive justificate acest lucru nu ar fi fost posibil, vidul de competenţă putea fi soluţionat prin adoptarea unor măsuri tranzitorii temporare, de altfel, specifice majorităţii legilor nou adoptate”, se spune în apelul societăţii civile.

Precizăm că noua Lege a achiziţiilor publice a intrat în vigoare din 1 mai 2016. Legea a fost elaborată cu suportul experţilor europeni şi a adus o serie de îmbunătăţiri de ordin legal pentru procesul achiziţiilor publice, astfel, fiind aliniat la acquis-ul comunitar. Această lege prevede şi crearea unei entităţi separate responsabile de soluţionarea contestaţiilor, care, erau anterior soluţionate în cadrul Agenţiei Achiziţii Publice, fapt care crea premise pentru conflicte de interes în cadrul Agenţiei, care aproba procedurile de achiziţii prin controlul ex-ante, şi totodată lua decizii în cazul contestaţiilor.

În varianta iniţială a legii, autoritatea respectivă urma să fie creată în subordinea Ministerului Finanţelor. Mai târziu însă, inclusiv la insistenţa comunităţii internaţionale, legea a fost modificată, astfel încât Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor să fie o autoritate independentă de executiv, în subordinea directă a Parlamentului.