În baza proiectelor de buget din anii precedenţi se poate de constatat că bugetul acestei instituţii s-a majorat de circa trei ori în ultimii cinci ani, adică de aproape două ori mai rapid ca bugetul ţării.

O instituţie ce nu îşi publică rapoartele 

Motivele acestor creşteri semnificative de buget nu pot identificate pentru că această Autoritate nu a publicat din anul 2012, niciun raport anual pe pagina WEB şi nici în altă parte, scrie Mold-Street.

Irina Gâscă, care este şefa serviciului de presă şi la Autoritatea Aeronautică şi la Partidul Democrat, condus de Vlad Plahotniuc, a promis anterior că va oferi o explicaţie a lipsei rapoartelor, dar redacţia Mold-Street nu a primit niciun răspuns. În plus instituţia evită să ofere şi alte informaţii.

Cât despre bugetul pentru 2017, apoi se poate de constatat că faţă de proiectul pentru anul 2016 veniturile instituţiei ar urma să crească cu circa 5%; de la 80,81 milioane lei, la 86,13 milioane lei. În acelaşi timp cheltuielile vor scădea pe hârtie cu 4%; de la 89,9 milioane lei la 86,13 milioane lei.

În proiectul de buget se precizează că, la finele anului 2016, AAC avea pe conturi un sold de numerar în mărime de 50,55 milioane lei, care s-a format ca urrnare a rambursării de către întreprinderea de stat MoldATSA a împrumutului acordat în anii 2015-2016, dar şi stingerii datoriilor aferente plăţilor de supraveghere etc.

Conducerea instituţiei susţine că aceste mijloace „vor fi direcţionate pentru dezvoltarea ramurii aviaţiei civile”.

Din document rezultă că Autoritatea estimează o creştere simbolică a numărului de pasageri, dar şi o scădere a volumului de marfă transportată prin aeroporturile din Moldova.

Astfel veniturile de la plata de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a aerodromurilor sunt estimate la 63,4 milioane lei, având în vedere un trafic de pasageri prognozat de 2,3 milioane de călători.

Veniturile de la plata de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a serviciilor de navigaţie aeriană sunt estimate la 14,3 milioane lei, în calcul fiind luată o masă agregată de 650.000 tone a aeronavelor ce beneficiază de servicii de navigatie aeriană. 

Ale 8,2 milioane lei ar urma să vină de la plata de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a operatorilor aerieni care efectueazd transporturi de mărfuri în afara teritoriului Republicii Moldova.

Salarii anuale de 573.000 lei

Cei mai mulţi bani vor fi alocaţi pentru salarizarea celor 92 de angajaţi ai instituţiei - 52,72 de milioane de lei, dintre care 13,3 milioane de lei vor constitui contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorii de asistenţă medicală.

Un calcul simplu arată că, în medie, un angajat al AAC ar urma să ridice în acest an peste 573.000 lei, sau 47.750 lei pe lună, ceea ce este de aproape nouă ori mai mult decât un salariu mediu pe economie.

Radu Bezniuc, directorul Autorităţiii justifică aceste salarii prin "exigenţele normative care corespund standardelor Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (OACI)", care prevăd că pentru "îndeplinirea eficientă a funcţiilor de supraveghere şi control ... personalul AAC urmează, să execute o gamă largă de activităţi şi documentare în materie de inspecţii aeronautice, şi, respectiv să deţină nivelul de remunerare
nominalizat".

"Salariile angaţafilor AAC sunt echitabile în comparaţie cu salariile entităţlilor ramurii aviaţiei civile supuse procedurilor de inspecţie", mai precizează şeful AAC în nota de argumentare a bugetului.

Directorul acestei instituţii însă este remunerat de aproape trei ori mai mult. Potrivit declaraţiei de avere pentru anul 2015 a lui Radu Bezniuc, directorul AAC, acesta a avut un salariu anual de aproape 960 de mii de lei, adică aproape 80 de mii de lei pe lună. În 2015, acesta deţinea funcţia de şef adjunct al AAC.

Autoritatea Aeronautică Civilă mai cere o majorare de patru ori, până la 19,02 milioane de lei a cheltuielilor pentru investiţii capitale şi procurarea de mijloace fixe.

Alte 4,8 milioane de lei pentru cheltuieli de întreţinere, trei milioane de lei pentru deplasări şi 2,5 milioane de lei pentru instruirea personalului etc.