Exporturile de băuturi alcoolice au avut în anul 2016 un trend pozitiv, majorându-se cu 9,3% în raport cu anul 2015, constituind astfel 156,74 milioane de dolari.

Rezultatul deşi arată o creştere a livrărilor este unul dintre cele mai slabe din ultimii 10 ani şi se datorează în special restricţiilor impuse de Rusia la accesul produselor moldoveneşti pe piaţa rusească, sau a unor bariere impuse în calea tranzitului de mărfuri prin Rusia spre alte state CSI, cum a fost în cazul Kazahstanului, scrie mold-street.com.

Belarus rămâne principala piaţă

Cea mai importantă piaţă pentru "licoarea" din Moldova deja de patru ani la rândul este Belarus, unde în anul 2016 au ajuns peste 20% din băuturile alcoolice moldoveneşti. Livrările au fost însă în scădere cu 10% faţă de anul 2015 şi cu circa 30% faţă de anul 2014..

Pe locul doi se află Ucraina, cu o cotă de 10%. Pe trei a urcat Polonia, care a surclasat Statele Unite şi unde au ajuns băuturi alcoolice în valoare de circa 13 milioane dolari, în creştere cu circa 39%.

SUA (11,59 milioane dolari) şi Rusia (11,57 milioane dolari) ocupă la locurile patru şi cinci, diferenţa dintre ele este una nesemnificativă. Pe locul şase a urcat China, graţie unei creşteri cu circa 58% a exporturilor, iar pe şapte România cu un volum de peste 9,6 milioane dolari în creştere cu circa 50% faţă de anul 2015.

România a devenit adoua piaţă de desfacere din UE pentru vinurile din Moldova

Locurile opt şi nouă sunt ocupate de Cehia şi Georgia, iar pe 10 a coborât Kazahstanul. 

În cazul Kazahstanului livrările sunt în scădere dramatică, ca urmare a interdicţiilor impuse de Rusia, la tranzitul TIR-urilor cu marfă din Moldova. Astfel în 2016, livrările de băuturi alcoolice în Kazahstan s-au diminuat de 2,4 ori faţă de anul 2015 şi de patru ori faţă de anul 2013.

O treime din exporturi spre UE

De notat că datele BNM relevă că în anul 2016 exporturile spre statele CSI s-au diminuat cu circa 10%, iar cota acestor ţări în exporturile de băuturi alcoolice din Moldova a constituit 42%.

În acelaşi timp livrările spre piaţa UE s-au majorat cu 32%, iar cota lor a ajuns la 33,2% din total. 

Un studiu realizat în 2015 de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, constata că în următorii ani, vinurile moldoveneşti au şanse reale de a-şi consolida poziţia pe pieţele din Polonia, Cehia, România, China şi SUA, care au devenit şi destinaţii ţintă pentru băuturile din Moldova.