Criza de bani loveşte în şantiere

Instituţia în comun cu Administraţia de Stat a Drumurilor au semnat un Plan de Acţiuni detaliat cu antreprenorul responsabil de executarea lucrărilor, PatstroyJSC.

În conformitate cu documentul semnat, Patstroy JSC îşi asumă responsabilitatea ca până în decembrie 2017, să finalizeze toate lucrările de reabilitare pe acest sector de drum, cu o lungime de 6,55 kilometri.

În document au fost incluse măsurile care vor fi intreprinse lunar de antreprenor, inginer şi beneficiar, şi care vor fi supuse unei monitorizări publice.

În acest sens, viceministrul Vitalie Rapcea a declarat că în cazul în care compania va eşua în a livra rezultate în conformitate cu Planul semnat, atunci contractul va fi reziliat imediat. În acelaşi timp, viceministrul a salutat aportul de două milioane lei, oferiţi din bugetul companiei, lucru anunţat de directorul SK13 Patstroy, Lubomir Petrov Katchamakov.

Totuşi Rapcea a subliniat că fără o infuzie masivă de lichidităţi din partea companiei, Planul semnat nu va putea fi implementat.

Ministerul Transporturilor precizează că pe 18 septembrie 2015 a fost semnat contractul de reabilitare a drumului naţional R6 M1-Ialoveni, pe o lungime de 6,55 kilometri. Finalizarea lucrărilor a fost preconizatăpentru ianuarie 2018.Valoarea contractului este de circa nouă milioane de euro, ce provin din credite alocate de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. 

Ministerul a semnat planuri de măsuri şi cu alte companii a căror contracte sunt în întârziere. Compania bulgară este unica a cărei contract nu este în întârziere, dar pentru care s-a decis aplicarea aceleiaşi abordări de monitorizare publică a implementării, ca şi în cazul companiile de construcţii cu contractele de lucru cu termen depăşit.

Promisiuni neonorate

Amintim că încă în anul 2014, Ministerul Transporturilor a anunţat că a elaborat două concepte pentru construcţia şoselei de ocolire a municipiului Chişinău, care necesită o investiţie de 200-220 de milioane de euro, iar lucrările urmau a fi lansate în 2015 şi finalizate în 2017.

Unul din conceptele elaborate prevede construcţia unui drum cu patru benzi de circulaţie cu o lungime de 82 kilometri şi un cost de 220 de milioane de euro, iar cea de-a doua variantă – un traseu mai scurt, cu lungimea de 62 kilometri şi un cost de 200 de milioane de euro.

Conform conceptului, centura este divizată în şase sectoare, trei dintre care pe partea de sud-est a Chişinăului au fost incluse în planul de finanţare pentru 2015-2017 în cadrul programului de reabilitare a drumurilor naţionale. Până în prezent s-au efectuat doar 3% din lucrări, doar la un singur segment. Altfel spus şoseaua de centură promisă pentru anul 2017 de fostul ministru al Transporturilor Vasile Botnari nu va fi gata degrabă.