Dar profitul operaţional al brandului Volkswagen, cel mai afectat de scandalul emisiilor (Dieselgate), a scăzut anul trecut cu 10%, la 1,9 miliarde de euro (două miliarde de dolari), în timp ce marja de profit s-a situat în 2016 la 1,8%, de la 2% în 2015. Veniturile au înregistrat anul trecut un declin de 0,6%, la 105,7 miliarde de euro.

În schimb, la nivel de grup s-a înregistrat un profit operaţional record în 2016, excluzând elementele excepţionale, datorită majorării vânzărilor modelului sport Porsche şi a redresării diviziei de camioane, Scania.

Brandul VW a realizat anul trecut aproape jumătate din veniturile grupului german dar sub 10% din profitul operaţional.

În noiembrie, brandul a ajuns la un acord cu sindicatele pentru reducerea numărului de angajaţi şi are ca obiectiv economii anuale de costuri de 3,7 miliarde de euro până în 2020, când ar urma să ajungă la o marjă de profit de 4%, dar sub nivelul rivalilor săi.

Remuneraţia totală a şefului brandului VW, Herbert Diess, a scăzut anul trecut la 3,93 milioane de euro, de la 7,13 milioane de euro în 2015.

Marţi dimineaţă, acţiunile Volkswagen au scăzut cu 0,7% la Bursa de la Frankfurt, la 143,10 euro, mult sub nivelul de aproximativ 160 de euro înregistrat înaintea începerii scandalului emisiilor, în septembrie 2015.

"Statele Unite rămân o piaţă de bază pentru Volkswagen şi sperăm să ne extindem în regiune, în pofida Dieselgate", a afirmat marţi directorul general al grupului german, Matthias Mueller, la conferinţa anuală a acţionarilor.

Luna trecută, Volkswagen a anunţat că va plăti cel puţin 1,2 miliarde de dolari, sub formă de răscumpărări şi despăgubiri, pentru 78.000 de clienţi americani care deţin autovehicule echipate cu motoare diesel implicate în scandalul manipulării emisiilor poluante.

Volkswagen a precizat că aceste despăgubiri vor fi acordate celor care deţin autovehicule Audi, Volkswagen şi Porsche echipate cu motoare diesel de trei litri. În plus, Volkswagen s-a angajat să răscumpere sau să schimbe alte 20.000 de autovehicule care datează din 2009-2012.

Acordul cu privire la motoarele diesel de trei litri vine după un altul, mai costisitor (de aproape 15 miliarde de dolari) finalizat în 2016 şi care vizează aproximativ 500.000 de vehicule diesel Volkswagen echipate cu motoare de doi litri.

Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, după ce a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.

Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.