Preţuri de trei ori mai mari

24 martie 2016. Compania de comerţ extern KAMAZ SA exportă din Rusia 20 de motoare model 7403.10. Firma, fondată în anul 2002, este deţinut în totalitate de către KAMAZ SA — cel mai mare concern automobilistic din Federaţia Rusă, parte a corporaţiei de stat ROSTEH. 
 
Punctul de livrare a mărfii este oraşul Chişinău, iar destinatarul este întreprinderea mixtă moldo-ucraineană Aprotehpro SRL. Potrivit bazei de date a Serviciului Vamal din Federaţia Rusă, costul total al motoarelor, cu destinaţie civilă, la momentul ieşirii din ţară a fost de 106.000 de dolari, adică 5.300 de dolari/motor. Ulterior, Aprotehpro SRL vinde cele 20 de motoare companiei Auto-Prezent SRL.
 
Vladimir Cosareov, director Aprotehpro: Clientul care a comandat [aceste motoare] a fost Auto-Prezent. Nu mai ţin minte despre ce sumă era vorba pentru lotul respectiv. Noi suntem dealerii acestei înteprinderi [KAMAZ], iar Auto-Prezent deţine un service auto în Republica Moldova.
 
28 martie 2016. La rândul ei, firma moldovenească Auto-Prezent SRL expediază nota de plată, pentru aceleaşi 20 de motoare KAMAZ, companiei germane SNE Schirin Nabiev Exporthandel. Într-un final, motoarele ruseşti ajung de la SNE Schirin Nabiev Exporthandel la destinatarul final — Ukrinmash.

Compania Ukrinmash este deţinută de întreprinderea de stat Ukrspetexport, specializată în aprovizionarea armatei cu tehnică militară, şi este parte a Ukroboronprom, concern de stat care înglobează 95% din întreprinderile complexului militar-industrial al Ucrainei.

31 martie 2016. Companiile implicate în tranzacţia de pe 28 martie introduc cele 20 de motoare KAMAZ pe teritoriul Ucrainei. Datele Serviciului Vamal ucrainean arată că, la intrarea în ţară, preţul întregului lot de motoare era deja de 300.000 de dolari, adică 15.000 de dolari/motor. Iar în documentele tehnice însoţitoare se menţionează că produsele nu mai sunt cu destinaţie civilă, ci militară — pentru BTR-80.

Continuarea investigaţiei pe Rise Moldova.