Bugetul de stat al Republicii Moldova este ciupit şi hărţuit din toate părţile. Din bugetul de stat se fură, tot ce se poate şi toţi cui nu le este lene, mai ales dacă au rude prin structurile de stat şi firme.

O analiză recentă a stabilit că circa 75% din valoarea serviciilor acordate instituţiilor de stat de către agenţii economici sunt valorificate de entităţi afiliate rudelor şefilor structurilor şi instituţiilor de stat, a miniştrilor şi celor cu influenţă politică. În cele mai mult cazuri, companiile independente care participă la licitaţii şi oferă preţuri mult mai mici la serviciile prestate, decât companiile conectate prin diferite metode la şefii de stat, nu câştigă licitaţiile.

Statul achită sume fantastice la întreţinerea unor obiecte absolut inutile, pentru finanţarea altor structuri şi servicii umflate artificial, care nu au nicio necesitate pentru societate.

Toate concluziile făcute din analiză reflectă unanim intenţiile necurate ale guvernării, orientate ca scop la jefuirea resurselor bugetare în folosul celor care ”guvernează” aşa numita ”ţară”.

În prezent, cea mai mare problemă a bugetului Republicii Moldova reprezintă datoria statului faţă de Banca Naţională, care urmează a fi convertită în datorie de stat publică ce însumă 13,7 miliarde de lei. Această datorie s-a format în urma furtului bancar din anul 2014. În rezultatul depistării deficitului de lichidităţi la trei bănci, deficit de aproximativ un miliard de dolari SUA, Guvernul Moldovei împreună cu BNM au elaborat un document secret, prin care a fost acordată suma de 14,7 miliarde de lei în formă de credit pentru cele trei bănci problematice. Această afacere a explodat sistemul bancar şi a provocat criza de sistem, în care Moldova se află şi în prezent.

Conform acordurilor şi convenţiilor internaţionale, Guvernului RM se interzicea întreprinderea unor asemenea măsuri, or aceasta însemnă implicare directă în procesele economiei de piaţă. Implicarea autorităţilor statului trebuia să se reducă la monitorizare, control exigent şi anchetarea cazurilor de administrare frauduloasă şi incorectă a instituţiilor bancare.

Această situaţie a impus unele restricţii Moldovei din partea instituţiilor financiare internaţionale, cum sunt FMI şi Banca Mondială. Astfel, bugetul RM a fost lipsit de aproximativ 2,5 miliarde de lei, fapt care s-a răsfrânt imediat asupra deficitului bugetar, cotat la sfârşitul anului 2015 la aproximativ 17%.

Creştem Moldova sau calea spre default?

Ajutorul acordat de străini bugetului de stat în ultimii ani a constituit 27,76 miliarde lei. Puţini din cetăţenii Moldovei cunosc că fără alimentare din partea donatorilor externi, bugetul de stat ar fi gol sau fără bani. Adică RM practic nu ar exista, deoarece nu există realmente surse de acoperire şi întreţinere a instituţiilor statului, în principal, care prezintă atributele principale a existenţei unui stat (poliţia, armata, educaţia, ocrotirea sănătăţii altele).

Dacă priviţi figura de mai jos, observaţi că suportul financiar acordat de partenerii străini a înregistrat ritmuri de creştere foarte mari. Cel mai mare volum de ajutor financiar din partea partenerilor externi a fost înregistrat în anul 2014, însumând 6,218 miliarde de lei. Acest suport financiar major a fost acordat bugetului Moldovei în anul în care în Moldova au fost furate din sistemul bancar în jurul a 20 miliarde de lei.

Putem presupune că partenerii occidentali au făcut tot posibilul ca după eliminarea guvernării comuniste să acorde toată asistenţa, în special financiară, pentru ca aşa-zisa guvernare proeuropeană, venită la putere să înceapă procese de reformare şi dezvoltare ale Moldovei.

Însă toate speranţele cetăţenilor, pe de o parte, şi, pe de altă parte, ale partenerilor de dezvoltare au fost spulberate odată cu evenimentele frauduloase produse.

Pe parcursul anilor 2007-2015, Moldova a primit granturi (ajutor financiar nerambursabil) de la parteneri de dezvoltare în valoare de 14,715 miliarde de lei. Aceasta constituie ca valoare 1,5 bugete anuale de stat din anul 2009 sau 3 bugete de stat din anul 2004.

În aceeaşi perioadă, pentru acoperirea deficitului bugetar, Moldova a primit împrumuturi de la partenerii de dezvoltare în valoare de 13,043 miliarde de lei.

Valoarea totală a asistenţei financiare din partea instituţiilor internaţionale pentru susţinerea bugetului de stat, în perioada anilor 2007-2015, a constituit 27,758 miliarde de lei, ce echivalează cu un buget de stat pentru anul 2014.

 

În prezent, datorită faptului că RM nu are semnat un nou acord cu FMI, iar contribuabilii au devenit reticenţi la plata impozitelor, în bugetul de stat se formează o gaură financiară care accelerează alunecarea statului în incapacitate de plată. Pe de altă parte, creşte presiunea bugetară provocată de datoria către BNM, fapt ce amplifică apropierea de defaultul mult aşteptat al statului.

Gheorghe Costandachi