Principalele surse de finanţare a deficitului bugetar pe care mizează autorităţile sunt privatizările - circa 300 de milioane de lei, valorile mobiliare de stat - 200 de milioane de lei şi împrumuturi externe - circa 6,7 miliarde de lei.

„L-am numit un buget al depăşirii crizei, un buget când statul este plin de datorii şi nu-şi poate onora datoriile faţă de agenţii economici. Suntem la un nivel destul de avansat în a restabili finanţarea externă. Din păcate, aşa este bugetul nostru - dependent de finanţare externă. Sperăm că politicile noastre vor aduce o creştere economică care să permită o schimbare calitativă a situaţiei”, a declarat ministrul Finanţelor, Octavian Armaşu.

De cealaltă parte, opoziţia a criticat proiectul bugetului prezentat cu o întârziere de jumătate de an, afirmând că acesta nu vine cu nicio măsură anticriză, este unul superficial şi mediocru.

„Este făcut totul invers. Noi discutăm bugetul, dar nu am aprobat politica fiscală bugetară pentru 2016. Este o superficialitate ceea ce se întâmplă astăzi, iar în câteva luni va fi schimbat. Este un trolling. Nu este deloc un buget anticriză, nu propune măsuri de stimulare a agenţilor economici, nici majorări de salarii. Moldova are nevoie de finanţare externă, dar sunt studii care arată că la gestionarea întreprinderilor de stat sunt probleme. Şi acolo s-ar găsi vreun miliard de lei. Este o ţară săracă, dar prin care se spală zeci de milioane de dolari. La televiziuni se spun despre mari victorii economice, dar în realitate este un buget mediocru”, a comentat vicepreşedintele fracţiunii PLDM, Vadim Pistrinciuc.

În 2016, veniturile bugetului vor fi mai mari cu 11 la sută în raport cu anul trecut. Acestea vor fi încasate din impozite şi taxe – 26 de miliarde de lei, venituri nefiscale, dar şi din granturi externe – 3,6 miliarde de lei. Pentru anul 2016, principalul donator va fi Comisia Europeană, din contul căreia vor fi valorificate mijloace financiare în sumă totală de 2,7 miliarde de lei.

Cele mai multe resurse au fost alocate pentru învăţământ şi sănătate. Statul va cheltui în acest an 100 de milioane de lei pentru organizarea alegerilor prezidenţiale, care vor avea loc în toamnă. În buget sunt prevăzute şi alocaţii de peste 39 de milioane de lei pentru finanţarea partidelor - cheltuieli care au fost generate de intrarea în vigoare a modificărilor operate la Codul Electoral. 

„În ceea ce priveşte încasările fiscale la buget, avem o creştere robustă în primele cinci luni. Am avut încasări fiscale cu 1,2 miliarde mai mari faţă de anul trecut. Tendinţa este pozitivă, explicaţia acestui rezultat este efortul managementului de la Fisc şi Vamă. Ne propunem să implementăm anumite reforme la aceste instituţii care vor mări şi mai mult calitatea administrării şi va duce la mărirea veniturilor la buget”, a mai spus Armaşu.

„Deficitul bugetar este de 3,2% din PIB, mai mare decât anul trecut. Una dintre surse sunt privatizările, aţi prevăzut 300 de milioane de lei. În anii precedenţi, Guvernul nu a atins obiectivele propuse. Aţi schimbat strategia de atragere a investitorilor? Ce s-a schimbat că sunteţi optimist?”, l-a întrebat pe şeful de la Finanţe deputatul neafiliat George Mocanu.

„Deja avem încasări de 250 de milioane de lei în aprilie. Probabil, chiar vom depăşi indicatorul la încasări din privatizări”, a spus Armaşu.

Pentru a intra în vigoare, proiectul Legii Bugetului de Stat pentru 2016 urmează să fie votat de Parlament şi în lectura a treia.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.