Astfel Ministerul a elaborat un nou proiect de modificare a Codului Fiscal şi a celui Vamal, care are drept scop „asigurarea echităţii fiscale între persoanele care deţin autovehicule înmatriculate în Republica Moldova şi cele care deţin autovehicule neînmatriculate, în vederea diminuării riscului prejudicierii bugetului de stat prin contracararea economiei tenebre, asigurării siguranţei în trafic a cetăţenilor, securizării ecologice".

 Afacerea vinieta: Prejudicii de 800 de milioane de lei pentru bugetul de stat

Potrivit documentului în prezent se atestă o inechitate fiscală între persoanele care deţin autovehicule înmatriculate în Republica Moldova şi cele care deţin autovehicule neînmatriculate.
Aceasta constă în faptul că persoanele care importă autovehicule şi le înregistrează în Republica Moldova achită drepturile de import (în special accize), iar persoanele care utilizează autovehicule fără a le înregistra nu achită drepturile de import, utilizând infrastructura drumurilor în mod egal.

Situaţia creată duce şi la ratarea unor venituri importante la bugetul de stat. Astfel dacă în anul 2013 veniturile de la acciza la importul de automobile a constituit peste 770 milioane de lei, apoi în 2015 cu 227 milioane lei mai puţin. În această perioadă numărul de automobile importate s-a diminuat cu circa 45%.

În aceeaşi perioadă numărul de viniete eliberate s-a majorat cu 20%, iar valoarea încasărilor a crescut de două ori: de la 43 milioane lei la circa 90 milioane lei. Această creştere nu a compensat nici măcar 20% din veniturile ratate de la acciză.

Ministerul Finanţelor se arată îngrijorat de această evoluţie şi în special de creşterea în mărime exponenţială a numărului autoturismelor introduse pe teritoriul ţării fără înregistrare. O altă problemă constată este faptul că aceste automobile sunt extrem de poluante şi în plus este dificilă aplicarea sancţiunilor rutiere.

Soluţia propusă

„În vederea soluţionării acestor probleme, se propune introducerea termenului de 180 de zile dintr-o perioadă de 12 luni consecutive la declararea prin acţiune de către persoanele fizice rezidente şi nerezidente a mijloacelor de transport introduse pe teritoriul Republicii Moldova, fără achitarea drepturilor de import, concomitent cu aplicarea unei mărimi revăzute a accizelor la importul autovehiculelor".

Autorii iniţiativei susţin că introducerea termenului de 180 de zile este în conformitate cu Convenţia privind admiterea temporară, care prevede că, mijloacele de transport de uz privat pot rămâne pe teritoriul de admitere temporară pe o perioadă continuă sau întreruptă de şase luni pentru un interval de douăsprezece luni.
 
Totodată se propune revizuirea mărimii accizelor pentru autovehiculele importate, care ar putea scădea de aproape două ori, pentru a evita situaţia când automobilele vor fi înregistrate în zona separatistă, pentru a nu achita taxe.


Sursa: Ministerul Finanţelor

De asemenea, proiectul de lege prevede acordarea dreptului persoanelor fizice rezidente, care au introdus prin declararea prin acţiune pe teritoriul Republicii Moldova autoturisme cu termen de exploatare mai mare de 10 ani până la data de 1 iulie 2016, de a plasa sub regim vamal de import, cu achitarea drepturilor de import şi înregistrarea acestora conform legislaţiei în vigoare, în termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a legii.

Scenariile de evoluţie a situaţiei

Ministerul Finanţelor a analizat şi trei scenarii potenţiale de evoluţie a situaţiei:

Scenariul 1. În cazul în care persoanele au introdus în ţară autovehicule, cu termen de exploatare mai mic de 10 ani, după expirarea termenului de 180 de zile, au posibilitatea fie de a plasa autovehiculele sub regim de vamal
de import cu achitarea drepturilor de import, fie de a le scoate de pe teritoriul Republicii Moldova.

Scenariul 2. În cazul în care persoanele au introdus în ţară autovehicule cu termen de exploatare mai mare de 10 ani până la 1 iulie 2016, acestea au posibilitatea fie de a plasa autovehiculele sub regim de vamal de import cu achitarea drepturilor de import în termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a legii, fie de a le scoate de pe teritoriul Republicii Moldova la expirarea termenului de 180 de zile.

Scenariul 3. În cazul în care persoanele (1) au introdus în ţară autovehicule cu termen de exploatare mai mare de 10 ani după 1 iulie 2016 sau (2) nu au plasat sub regim vamal de import autovehiculele introduse până la 1 iulie 2016 în termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a legii (cu achitarea drepturilor de import corespunzătoare), acestea sunt obligate să scoată autovehiculul de pe teritoriul Republicii Moldova la expirarea termenului de 180 de zile.

Vinieta obligatorie pentru cei cu automobile cu numere transnistrene

Concomitent, proiectul dat prevede extinderea categoriilor de subiecţi a impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor Republicii Moldova de către autovehiculele neînmatriculate în Republica Moldova.
Astfel persoanele fizice rezidente, care deţin autoturisme înmatriculate pe teritoriul stâng al Nistrului. vor achita vinieta. În acelaşi timp cei care au viza de domiciliu/reşedinţă pe teritoriul stâng al Nistrului şi care deţin autoturisme înmatriculate pe acest teritoriu, nu au obligativitatea achitării vinietei.
 
La fel este revizuită şi mărimea vinietei pentru autovehiculele care se află pe teritoriul Republicii Moldova o perioadă mai mare de timp. Astfel dacă pentru termenele de până la 7 şi 14 zile taxa rămâne neschimbată pentru 30 de zile se majorează cu 21%, pentru 90 de zile cu 70%, iar pentru 180 de zile de 2,3 ori. Ministerul Finanţelor speră că astfel se vor colecta mai mulţi bani pentru întreţinerea drumurilor naţionale.

Amintim că iniţial Ministerul Finanţelor a propus introducerea de la 1 ianuarie 2017, a unui impozit pe autovehicule, cu acelaşi statut ca impozitul pe bunurile imobiliare. În plus se prevedea o majorare mai semnificativă a costului vinietei.