Concluziile aparţin experţilor de la centrul independent Expert-Grup, care au efectuat o analiză a Bugetului Public Naţional pentru acest an.

Proiectul de Buget este elaborat cu o întârziere fără precedent, spun experţii, iar acest fapt diminuează foarte mult din importanţa acestuia în sensul implementării politicilor publice pentru anul 2016. Un alt element important care creează riscuri pentru sustenabilitatea bugetului este lipsa Memorandumului cu FMI.

Pentru 2016, se prevede creştere a veniturilor şi cheltuielilor de circa 11% şi respectiv 13,6% faţă de anul precedent, ce va determina un deficit de circa 3.2% în creştere cu circa 52,7%.

Circa 40% din creşterea totală a veniturilor (de 4,8 miliarde lei) va fi asigurată din Granturi (1,9 miliarde lei). Însă, lipsa memorandumului cu FMI şi progresele lente din sistemul bancar pun sub risc debursarea acestei sume. Alte circa 3 miliarde lei din creşterea preconizată sunt rezultate din creşterea veniturilor din taxe, impozite şi contribuţii cu 3,94 miliarde lei.

Cheltuielile Bugetului Public Naţional în 2016 vor spori faţă de 2015 cu 6,3 miliarde lei sau cu 13,6%. Exprimate ca procent din PIB acestea vor ajunge la 39,5%.

Sectoarele prioritare pentru acest an sunt Serviciile de Stat cu destinaţie generală, care au crescut cu circa 37%, Apărare Naţională (30%), Gospodăria de locuinţe si gospodăria serviciilor comunale (31,4%), Ordine publică (21,3%) şi Domeniul economic (17,9%). Pentru Protecţia Socială (11%) şi Cultură (12,5%) s-au planificat cheltuieli puţin sub creşterea medie (13,6%) a cheltuielilor totale.


Deficitul bugetar pentru anul 2016 ar putea ajunge la 3,2% din PIB, faţă de 2,3% în 2015. Principalele surse de finanţare a deficitului bugetar pe care mizează autorităţile sunt privatizările - circa 300 de milioane de lei, valorile mobiliare de stat - 200 de milioane de lei şi împrumuturi externe - circa 6,7 miliarde de lei.

Astfel, se constată o dependenţă aproape integrală a finanţării deficitului bugetar de sursele externe, ceea ce în condiţiile actuale reprezintă un risc semnificativ, atenţionează Expert-Grup.

Din informaţiile prezentate în documentele proiectului bugetului de stat se poate constata o dependenţă substanţială a veniturilor bugetare de sursele externe - de peste 21% din venituri. În aceste condiţii, chiar dacă nu toate sumele de sunt condiţionate de acordul cu FMI, stabilitatea bugetară pentru anul 2016 fără acordul cu FMI constituie un risc considerabil. Debursarea primei tranşe din împrumutul acordat de România este o condiţie crucială pentru atenuarea acestui risc, însă nu rezolvă problema în sine pentru 2016, conchid experţii.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.