La sfârşit de 2015, îna­inte de a pleca din fun­cţie, Ion Pri­să­caru, care a con­dus Inspec­to­ra­tul Fis­cal Prin­ci­pal de Stat (IFPS) din mai 2013 până la sfârşit de ianu­a­rie 2016, a depus pe adresa Cen­tru­lui Naţio­nal Anti­co­ru­pţie (CNA) şi a Minis­te­ru­lui Afa­ce­ri­lor Interne (MAI) o soli­ci­tare, cerând inves­ti­ga­rea Între­prin­de­rii de Stat (ÎS) Fisc­ser­vin­form şi a felu­lui în care aceasta ges­tio­nează banii pri­miţi din con­trac­tele exclu­si­viste, de mili­oane, pe care le are cu IFPS.

„Eşti impus să desemnezi un câştigător dintr-o singură sursă”

Con­form legii, ÎS Fisc­ser­vin­form, fon­dată printr-o hotă­râre de Guvern în sep­tem­brie 2008 în urma schim­bă­rii denu­mi­rii ÎS „Cen­trul de evi­denţă a cir­cu­la­ţiei alco­o­lu­lui eti­lic şi a pro­du­cţiei alco­o­lice”, are în cali­tate de fon­da­tor unic IFPS, insti­tu­ţie de pe lângă Minis­te­rul Finanţe­lor (MF). Între­prin­de­rea, prin defi­ni­ţie, este pres­ta­to­rul exclu­siv de ser­vi­cii pen­tru IFPS, fiind cea care ges­tio­nează sis­te­mul infor­ma­ţio­nal fis­cal şi dezvoltă ser­vi­ci­ile elec­tro­nice des­ti­nate con­tri­bu­a­bi­li­lor. Dese­ori, însă, între­prin­de­rea, care număra la sfârşit de 2015 nu mai puţin de 178 de anga­jaţi, nu este alt­ceva decât un sim­plu inter­me­diar între FISC şi agenţi eco­no­mici din dome­niul IT. Cu alte cuvinte, IFPS este obli­gat de lege să achi­zi­ţio­neze ser­vi­cii IT de la Fisc­ser­vin­form. Ulte­rior, aceasta orga­ni­zează lici­ta­ţii în urma cărora con­trac­tează alţi agenţi eco­no­mici care exe­cută o parte din lucrări, transformându-se în inter­me­diar. Ine­vi­ta­bil, pro­ce­deul cau­zează cos­turi mai mari pen­tru ser­vi­cii, pen­tru că o parte din banii pri­miţi de Fisc­ser­vin­form de la IFPS rămân la între­prin­dere pen­tru chel­tu­ieli, evi­dent nece­sare, acti­vi­tă­ţii unei între­prin­deri cu peste 170 de anga­jaţi.

În culise, în ulti­mii ani, s-au dus mai multe bătă­lii pen­tru a schimba sta­rea de lucruri, fără prea mare suc­ces. „Sun­tem obli­gaţi să achi­zi­ţio­năm ser­vi­ci­ile dintr-o sin­gură sursă şi să desem­năm Fisc­ser­vin­form în cali­tate de admi­nis­tra­tor. Sunt con­tracte de zeci de mili­oane. Cât am fost la IFPS, am lup­tat ca această între­prin­dere să nu existe, ci să avem o struc­tură în cadrul IFPS, care să deser­vească insti­tu­ţia, pen­tru că este chel­tu­ială de bani, dar nu am reu­şit până la urmă…”, zice Ion Pri­să­caru, ex-şef al IFPS. „Prac­tica inter­na­ţio­nală arată că, în ţările moderne, nu există ase­me­nea între­prin­deri. În con­se­cinţă, şi chel­tu­ie­lile sunt mai mici, şi efi­cienţa e mai mare. Dacă ar fi o struc­tură în cadrul MF sau IFPS, nu ar exista inte­rese de busi­ness, pri­o­ri­tare fiind inte­re­sele insti­tu­ţiei. Nu ar mai fi obli­gaţi să desem­neze un câş­ti­gă­tor dintr-o sin­gură sursă. Lip­seşte con­cu­renţa, iar cali­ta­tea şi cos­tul ser­vi­ci­i­lor sunt sub nivel”, punc­tează Pri­să­caru.

Contracte de peste 85 milioane de lei

Datele de pe site-ul Agenţiei Achi­zi­ţii Publice (AAP) arată că, doar în ulti­mii patru ani, IFPS a sem­nat cu Fisc­ser­vin­form vreo 25 de con­tracte în sumă de peste 88 mili­oane de lei, în mare parte pen­tru ser­vi­cii de men­te­nanţă şi admi­nis­trare teh­nică a Sis­te­mu­lui Infor­ma­ţio­nal al Ser­vi­ci­u­lui Fis­cal de Stat. Aceste achi­zi­ţii, tre­cute prin AAP, sunt dintr-o sin­gură sursă. Alt­fel spus, con­trac­tele s-au sem­nat fără a exista vreo con­cu­renţă de preţ pen­tru ser­vi­ci­ile ofe­rite de Fisc­ser­vin­form. „Sun­tem puşi în situ­a­ţia când se dic­tează preţul. Când eram la IFPS, am scris, la subiect, nume­roase scri­sori pe adresa mai mul­tor insti­tu­ţii. Bună­oară, nu am sem­nat con­trac­tul pen­tru aceste ser­vi­cii pe anul 2016, deo­a­rece am con­si­de­rat că Fisc­ser­vin­form cere un preţ exa­ge­rat. Am ple­cat din fun­cţie, dar nu am sem­nat acel con­tract. Dar au depus scri­sori şi plân­geri şi la Guvern, şi la minis­ter. Şi ame­ninţări au fost că ne vor stopa deser­vi­rea dacă nu sem­năm con­trac­tul. Nu am vrut să sem­nez niciun con­tract, dar a fost sem­nat, totuşi, după ce am ple­cat, tem­po­rar, pe câteva luni. Anul tre­cut, cos­tul ser­vi­ci­i­lor s-a majo­rat cu vreo 30%, adică cu vreo 7 mili­oane. Şi în 2016 doreau să majo­reze cu vreo 3 mili­oane”, spune Ion Pri­să­caru.

Fos­tul ofi­cial s-a refe­rit la con­trac­tul din­tre IFPS şi Fisc­ser­vin­form de acor­dare a ser­vi­ci­i­lor de admi­nis­tra­tor tehnico-tehnologic al Sis­te­mu­lui Infor­ma­ţio­nal al Ser­vi­ci­u­lui Fis­cal de Stat pen­tru 2016, care a fost sem­nat abia pe 11 febru­a­rie 2016, după ple­ca­rea sa din fun­cţie, pe un ter­men de doar trei luni. Con­trac­tul este de 5,28 mili­oane de lei. „M-am adre­sat la MAI şi CNA să facă inves­ti­ga­ţii, pen­tru că chiar se exa­ge­rează şi ţi se pun con­di­ţii fără solu­ţie, fiind impus de hotă­rârea Guver­nu­lui să con­trac­tezi anume Fisc­ser­vin­form. Doar în con­di­ţii de con­cu­renţă se poate obţine calitate/preţ. Con­si­der că între­prin­de­rea nu tre­buia cre­ată. Nu ştiu ce scop s-a urmă­rit. Eu m-am opus şi, din cauza asta, am avut nume­roase pro­bleme. Am fost acu­zat că vreau să dis­trug între­prin­de­rea. Eu, fiind la IFPS, fon­da­tor al Fisc­ser­vin­form, nu ştiam ce se face la între­prin­dere cu banii pe care-i plă­team. Doar vreun audit putea face lumină, dar audi­tul ori­cum e con­trac­tat de între­prin­dere. În 2015, am pus la îndo­ială inclu­siv audi­tul. Am ape­lat la MF ca să veri­fice ce e cu com­pa­nia aia, dar mi s-a spus să nu influ­enţez lucru­rile”, susţine fos­tul şef al IFPS.

„Întreprinderea s-a transformat într-un intermediar”

Fisc­ser­vin­form, deşi avea la finele anu­lui tre­cut 178 de anga­jaţi, de multe ori, pen­tru a exe­cuta lucră­rile con­trac­tate în exclu­si­vi­tate de la IFPS, anga­jează agenţi eco­no­mici pri­vaţi. Pe site-ul insti­tu­ţiei sunt zeci de anu­nţuri în care între­prin­de­rea cheamă agenţi eco­no­mici din IT să par­ti­cipe la lici­ta­ţii. Una din ulti­mele soli­ci­tări, din febru­a­rie 2015, se referă la achi­zi­ţio­na­rea ser­vi­ci­i­lor de men­te­nanţă şi dezvol­tare a sis­te­mu­lui infor­ma­ţio­nal auto­ma­ti­zat, „Cadas­trul Fis­cal”. Dacă în pri­vinţa anu­nţu­ri­lor des­pre orga­ni­za­rea lici­ta­ţi­i­lor Fisc­ser­vin­form stă bine, atunci publi­ca­rea rezul­ta­te­lor e blo­cată încă din 2013. Inclu­siv din acele infor­ma­ţii, aflăm că, lunar, între­prin­de­rea semna con­tracte de ser­vi­cii cu agenţi eco­no­mici pri­vaţi. „Asta m-a şi deran­jat. Ei nu pres­tau ser­vi­cii, dar anga­jau alte com­pa­nii pen­tru exe­cu­ta­rea lucră­ri­lor. Între­prin­de­rea s-a trans­for­mat într-un inter­me­diar, de asta am şi ape­lat la MAI şi CNA”, ada­ugă Pri­să­caru. „Ser­vi­ciul Vamal are o ase­me­nea insti­tu­ţie, Vam­ser­vin­form. Minis­te­rul Finanţe­lor are Fin­te­hin­form. Sunt între­prin­deri ale ace­lu­iaşi minis­ter. Atât de efi­cient se ges­tio­nează fon­dul public?”, se întreabă Pri­să­caru.

Repre­zen­tanţii fir­me­lor care câş­tigă lici­ta­ţi­ile orga­ni­zate de Fisc­ser­vin­form admit că această între­prin­dere este doar un inter­me­diar între ei şi nece­si­tă­ţile IFPS, însă evită să dis­cute des­chis. „Nu putem face comen­ta­rii, nici şeful nu cred că o să facă. Cred că nici neo­fi­cial nu vom face. De ce? Pen­tru că trăim în Mol­dova. Pot să vă spun că cei de la Fisc­ser­vin­form nu au nici jumă­tate din capa­ci­ta­tea şi teh­nica pe care o avem noi”, ne-a zis repre­zen­tan­tul unei firme care lucrează cu Fisc­ser­vin­form.

„Aşa s-ar putea crea o piaţă deschisă”

Vale­riu Nas­ta­senco, fon­da­to­rul şi direc­to­rul fir­mei IT „Mas­ter Sys­tems”, care a avut ante­rior rela­ţii con­trac­tu­ale cu Fisc­ser­vin­form, con­si­deră că, în acest dome­niu, e nevoie de libe­ra­li­za­rea pieţei. Antre­pre­no­rul crede că s-a făcut o greşe­ală încă în 2008, când, după for­ma­rea Fisc­ser­vin­form, în cadrul IFPS nu au rămas spe­cia­li­şti IT, care să for­meze o dire­cţie cu rolul de bene­fi­ciar al lucră­ri­lor efec­tu­ate de Fisc­ser­vin­form. „Acum, Fisc­ser­vin­form este şi exe­cu­tant, şi bene­fi­ciar, pen­tru că la IFPS nu a rămas niciun anga­jat care să poată apre­cia lucrul lor. Acolo ar tre­bui să fie o mică dire­cţie, for­mată din 3-5 oameni, care ar sta­bili sar­cini şi ar apre­cia lucrul şi cât costă un anu­mit ser­vi­ciu. Astăzi, tot ce soli­cită Fisc­ser­vin­form de la buget, li se dă, fără a putea fi pusă la îndo­ială această sumă. Tre­buie un depar­ta­ment la IFPS care să fie bene­fi­ciar, fără fun­cţii con­crete şi care să apre­cieze din punct de vedere pro­fe­sio­nal munca celor de la Fisc­ser­vin­form. Aşa s-ar putea crea o piaţă des­chisă. Acum, cei de la IFPS, ori­cât ar vrea, nu ar putea să intre în esenţa lucru­ri­lor, pen­tru că ei nu sunt spe­cia­li­şti în acest dome­niu…”, spune Nas­ta­senco.

Dacă s-ar crea o dire­cţie în cadrul MF care să devină bene­fi­ci­ara lucră­ri­lor, crede Nas­ta­senco, piaţa ar fi des­chisă şi pen­tru agenţii eco­no­mici pri­vaţi. „Acea dire­cţie ar ela­bora caie­tul de sar­cini. Aşa s-ar putea orga­niza lici­ta­ţii publice, la care ar par­ti­cipa şi Fisc­ser­vin­form. Ar câş­tiga cei care ar pro­pune cel mai bun preţ. Dacă bene­fi­ci­a­rul ar fi IFPS, cu sigu­ranţă ar fi mai ieftin. Con­form legii, Fisc­ser­vin­form este prin­ci­pa­lul exe­cu­tant al lucră­ri­lor IFPS. Dar, cu sigu­ranţă, între­prin­de­rea asta nu poate efec­tua toate lucră­rile pen­tru IFPS, aşa că orga­ni­zează ten­dere, unde câş­tigă alte firme pri­vate. Mili­oa­nele pe care le soli­cită Fisc­ser­vin­form de la IFPS se împart nu doar pen­tru lucrări, ci şi pen­tru chel­tu­ieli interne”, explică antre­pre­no­rul.

Curtea de Conturi despre Fiscservinform

Cos­tu­rile ser­vi­ci­i­lor pres­tate de Fisc­ser­vin­form sunt regle­men­tate de un ordin intern al Între­prin­de­rii, apro­bat de Con­si­liul de Admi­nis­tra­ţie în decem­brie 2014. Ordi­nul nu este public, ci doar pen­tru uz intern. Pen­tru a-l vedea, repre­zen­tanţii Fisc­ser­vin­form ne-au soli­ci­tat un demers ofi­cial. Cu toate că am tri­mis soli­ci­ta­rea, încă nu am pri­mit un răs­puns, deşi ordi­nul ar tre­bui să fie public.

Preţu­rile cu care ope­rează Între­prin­de­rea de Stat au fost obiec­tul unor con­clu­zii ale Curţii de Con­turi (CC). De exem­plu, în iulie 2014, CC con­stata „neres­pec­ta­rea de către Fisc­ser­vin­form a pro­priei Meto­do­lo­gii de cal­cu­lare a preţu­ri­lor la ser­vi­ci­ile pres­tate şi la bunu­rile livrate, pre­cum şi admi­te­rea mai mul­tor nere­guli şi carenţe în admi­nis­tra­rea fon­du­ri­lor finan­ci­are şi patri­mo­ni­ale ale între­prin­de­rii”. În alt raport al insti­tu­ţiei, din noiem­brie 2015, pri­vind „audi­tul per­for­manţei sis­te­mu­lui admi­nis­tră­rii veni­tu­ri­lor publice” mem­brii CC reco­man­dau Fiscservinform-ului să deter­mine „oport­u­ni­tăţi de opti­mi­zare şi efi­cien­ti­zare a fon­du­ri­lor ges­tio­nate de între­prin­dere, prin revi­zu­i­rea şi apro­ba­rea Meto­do­lo­giei de cal­cul a preţu­ri­lor la ser­vi­ci­ile pres­tate, pre­cum şi a Regu­la­men­tu­lui pri­vind modul de for­mare şi uti­li­zare a rezer­ve­lor”. „Au ter­men să rapor­teze des­pre înde­pli­ni­rea reco­man­dă­ri­lor pe care le-am făcut”, zice Sera­fim Ure­chean, preşe­din­tele CC.

„A fost o idee a minis­tru­lui Finanţe­lor de atunci, Mari­ana Dur­leş­teanu, de a crea Fisc­ser­vin­form. Atunci eram şef-adjunct la Inspec­to­ra­tul Fis­cal şi nu am susţi­nut ideea. Ştiam că vor fi chel­tu­ieli mari. FISC-ul se des­curca sin­gur. Avea două dire­cţii, una de vreo 80 de anga­jaţi în toată repu­blica şi alta era IT-ul cu vreo 18 anga­jaţi. Ei pre­lu­crau datele şi de la per­soane fizice, şi de la agenţi eco­no­mici. Totul era sub supra­ve­ghe­rea FISC-ului. Dar, pro­pu­ne­rea a fost îna­in­tată Guver­nu­lui. Au unit cele două dire­cţii şi au făcut între­prin­dere de stat. Acum ei le spun celor de la FISC: vreţi să vă pre­lu­crăm datele? Sem­năm con­tract. Adică sta­tul cu sta­tul. Şi FISC achită. Dacă am com­para cât cos­tau ches­ti­ile astea când erau la FISC şi cât costă acum, am cos­tata dife­renţa. Acum e mai scump. CC le-a făcut nişte reco­man­dări să fie mai atenţi cu sala­ri­ile”, pre­ci­zează Ghe­or­ghe Tro­cin, mem­bru al CC, fost şef-adjunct la IFPS.

Digitalizarea şi plasarea declaraţiilor de avere, un eşec

Pe lângă preţuri, şi cali­ta­tea ser­vi­ci­i­lor ofe­rite de Fisc­ser­vin­form este, une­ori, mai proastă. Ast­fel, una din cola­bo­ră­rile cu care se mân­dreşte insti­tu­ţia este cea cu Comi­sia Naţio­nală de Inte­gri­tate (CNI) pri­vind digi­ta­li­za­rea şi pla­sa­rea online a decla­ra­ţi­i­lor fun­cţio­na­ri­lor cu pri­vire la veni­turi şi pro­pri­e­tate pe 2014. Pen­tru acest ser­vi­ciu, între­prin­de­rea a pro­pus, în cadrul unei lici­ta­ţii, 800 mii de lei, bani achi­taţi de CNI din buget. Doar că, deşi con­trac­tul din­tre cele două insti­tu­ţii a fost sem­nat în iulie 2015, abia în decem­brie 2015, după mai multe dis­cu­ţii publice, Fisc­ser­vin­form anu­nţa că a digi­ta­li­zat şi a pla­sat toate decla­ra­ţi­ile pe www.cni.md. Deşi sun­tem în mar­tie 2016, multe din­tre decla­ra­ţi­ile fun­cţio­na­ri­lor pe anul 2014 lip­sesc, iar la unele există mai multe erori de nume sau de haşu­rare a unor infor­ma­ţii care ar tre­bui să fie publice.

„Cali­ta­tea ser­vi­ci­i­lor e proastă, sunt multe omi­siuni. Noi nu putem angaja o per­soană ca să veri­fice. E obli­ga­ţiu­nea lor. În pri­mul an a fost o com­pa­nie pri­vată care, chiar dacă nu am avut expe­rienţă nici noi, nici ei, au lucrat mai cali­ta­tiv. Ne con­tac­tau la orice pas, ne sesi­zau dacă ceva era neclar. Era comu­ni­care, dar cu ăştia, fiind între­prin­dere de stat, vedeţi câte omi­siuni şi tot noi rămâ­nem cu faţa pătată”, zice Lilian Chi­şcă, şeful Dire­cţiei con­trol veni­turi şi pro­pri­e­tăţi de la CNI, des­pre cola­bo­ra­rea cu Fisc­ser­vin­form.

Explicaţii de la Fiscservinform

Vita­lie Coce­ban, admi­nis­tra­to­rul ÎS „Fisc­ser­vin­form”, cali­fică afir­ma­ţi­ile fos­tu­lui şef al IPFS, Ion Pri­să­caru, ca fiind populiste şi spune că fon­da­rea între­prin­de­rii de stat pe care o con­duce nu a impli­cat cre­ş­te­rea chel­tu­ie­li­lor, ci dim­po­trivă, a dus la opti­mi­za­rea lor. „Când s-a creat între­prin­de­rea, ea s-a creat în baza la două dire­cţii care erau în cadrul FISC-ului şi erau fun­cţio­nari publici. Ei atunci au creat această între­prin­dere ca să opti­mi­zeze chel­tu­ie­lile pe fun­cţio­na­rii publici şi au încre­dinţat fun­cţi­ile date între­prin­de­rii prin Hotă­râre de Guvern. Din ce cauză, după păre­rea mea, aceste fun­cţii tre­buie să le înde­pli­nească o între­prin­dere de stat? Din cauză că sis­te­mul infor­ma­ţio­nal fis­cal şi per­so­na­lul care lucrează cu aceste date deţin infor­ma­ţii cu carac­ter fis­cal şi secret comer­cial şi, res­pec­tiv, toţi cola­bo­ra­to­rii au con­tract de con­fi­denţi­a­li­tate şi noi asi­gu­răm secu­ri­ta­tea aces­tui pro­ces cap-coadă”, afirmă Coce­ban.

Des­pre posi­bi­li­ta­tea ca ser­vi­ci­ile de men­te­nanţă şi întreţi­nere a sis­te­mu­lui infor­ma­ţio­nal fis­cal să poată fi efec­tu­ate şi de către alte com­pa­nii decât Fisc­ser­vin­form, ca urmare a petre­ce­rii lici­ta­ţi­i­lor publice, Vita­lie Coce­ban a spus că „aceste fun­cţii astăzi le înde­pli­neşte între­prin­de­rea în baza cadru­lui legal. Dacă guver­nul la un moment dat va decide că unele fun­cţii pe care le asi­gură astăzi între­prin­de­rea să le scoată la out­so­ur­cing (să le dea altor com­pa­nii, n.r.), rămâne s-o facă, dar la moment noi acti­văm în cadrul legal pe care îl avem”, a mai menţio­nat admi­nis­tra­to­rul Fisc­ser­vin­form.

„Pentru a presta un serviciu integru, este mai corect să fie aşa”

La fel ca şi Fisc­ser­vin­form, în R. Mol­dova există şi alte între­prin­deri de stat de pro­fil care, de multe ori, nu sunt decât un inter­me­diar între insti­tu­ţia de stat care are nevoie de ser­vi­cii IT şi agenţi eco­no­mici pri­vaţi, asta pen­tru că legea îi desem­nează în cali­tate de pres­ta­tori de ser­vi­cii exclu­sivi pen­tru acele insti­tu­ţii.

Ast­fel, con­form legii, Fin­te­hin­form, for­mată printr-o hotă­râre de Guvern în 2005 prin trans­for­ma­rea Dire­cţiei gene­rale teh­no­lo­gii infor­ma­ţio­nale a MF, are sco­pul de a admi­nis­tra, menţine, dezvolta şi asi­gura fun­cţio­na­rea sis­te­mu­lui infor­ma­ţio­nal de ges­tio­nare a finanţe­lor publice.

Între­prin­de­rea are peste 90 de anga­jaţi [Fintehinform] cu sala­rii medii de peste 7 mii de lei (mai mari decât în MF) şi, de multe ori, la fel ca şi în rela­ţia Fisc­ser­vin­form şi IFPS, este un inter­me­diar între nece­si­tă­ţile MF şi agenţii eco­no­mici care pres­tează ser­vi­cii IT. Datele de la AAP arată că în ulti­mii trei ani Fin­te­hin­form a sem­nat, la fel în urma unor achi­zi­ţii dintr-o sin­gură sursă, şase con­tracte cu o valoare de peste 50 mili­oane de lei pen­tru „ser­vi­cii infor­ma­tice pri­vind admi­nis­tra­rea, menţi­ne­rea şi dezvol­ta­rea sis­te­mu­lui infor­ma­ţio­nal de ges­tio­nare a finanţe­lor publice” al MF. În unele cazuri, şi Fin­te­hin­form a orga­ni­zat, la rându-i, lici­ta­ţii unde a invi­tat dive­rşi agenţi eco­no­mici pen­tru a dezvolta anu­mite pro­grame, având deci rolul de inter­me­diar.

„Nu prac­ti­căm aşa ceva, dar avem aşa cazuri atunci când avem sar­cini mai urgente şi mai com­pli­cate”, zice Elena Sahar­nean, admi­nis­tra­toa­rea Fin­te­hin­form. „Nu sun­teţi, ast­fel, un inter­me­diar? N-ar putea Minis­te­rul să încheie con­tract direct cu firma pri­vată res­pec­tivă?”, am întrebat-o pe aceasta. „Pen­tru a presta un ser­vi­ciu inte­gru, este mai corect să fie aşa”, a răs­puns ea.

45 de milioane, de la Vamă către întreprinderea Vămii

O situ­a­ţie, pe alo­curi simi­lară, se atestă şi în cazul Vam­ser­vin­form, între­prin­dere de stat fon­dată de Ser­vi­ciul Vamal (SV) în 2011 ca urmare a reor­ga­ni­ză­rii prin con­to­pire a Mol­d­vama Grup şi Vam­te­hin­form. Între­prin­de­rea are mai multe fun­cţii, fiind tot­o­dată ges­tio­nara Sis­te­mu­lui Infor­ma­ţio­nal Inte­grat Vamal „Asy­cuda”. În ulti­mii ani, la fel în urma unor achi­zi­ţii for­male, dintr-o sin­gură sursă, au fost trans­fe­raţi de la SV în con­tu­rile Vam­ser­vin­form peste 45 de mili­oane de lei pen­tru „ser­vi­cii infor­ma­ţio­nale ce ţin de admi­nis­tra­rea şi men­te­nanţa fun­cţio­nă­rii sis­te­mu­lui infor­ma­ţio­nal inte­grat Vamal”. Pe lângă asta, Vam­ser­vin­form, fon­dată de SV, pres­tează pen­tru între­prin­de­rea fon­da­toare şi alte ser­vi­cii, la fel, con­tra cost. De exem­plu, în ulti­mii ani, SV şi câteva biro­uri vamale i-au achi­tat peste 2 mili­oane de lei pen­tru ser­vi­cii de întreţi­nere a imo­bi­le­lor şi a tere­nu­ri­lor afe­rente.

Recent Vam­ser­vin­form a rămas fără admi­nis­tra­tor. Vio­rel Bezede, care con­du­cea insti­tu­ţia din 2012, a ple­cat din fun­cţie, iar inte­ri­ma­tul este asi­gu­rat acum de Angela Besa­rab. Aceasta, însă, nu a putut să ne ofere răs­pun­suri la între­bă­rile pe care le aveam pen­tru con­du­ce­rea Vam­ser­vin­form moti­vând că nu este la curent cu toate deta­li­ile legate de acti­vi­ta­tea între­prin­de­rii, deo­a­rece a fost numită admi­nis­tra­tor inte­ri­mar abia de câteva zile. „La moment eu nu pot să vă dau infor­ma­ţii, eu doar asi­gur acti­vi­ta­tea între­prin­de­rii”, ne-a spus Angela Besa­rab, îndemnându-ne să facem un demers ofi­cial pen­tru a primi infor­ma­ţi­ile de care avem nevoie.

Între lispa concurenţei şi mentalitatea comunistă

Nico­lae Pla­ton, fost şef al IFPS între 2009 — 2012, afirmă că a fost nece­sar de creat ÎS Fisc­ser­vin­form pen­tru că alt­fel nu mai puteau fi păs­traţi lucră­to­rii din dome­niul IT, care, fiind fun­cţio­nari publici în cadrul MF, aveau sala­rii de 2 — 3 mii de lei. „Fiind cre­ată între­prin­de­rea, ei au ieşit de sub sta­tu­tul de fun­cţio­nar public şi au putut să le asi­gure un sala­riu de 5-6 mii de lei. Au cres­cut cos­tu­rile, dar cu secu­ri­ta­tea infor­ma­ţio­nală şi finan­ci­ară a sta­tu­lui nu poţi să te joci”, zice acesta. Fos­tul ofi­cial susţine însă că, în dome­niu, este nevoie de con­cu­renţă, pre­ci­zând că, în opi­nia sa, toate cele 3 insti­tu­ţii de pro­fil (Fisc­ser­vin­form, Fin­te­hin­form şi Vam­ser­vin­form) au drep­tul să par­ti­cipe la ten­de­rele pen­tru achi­zio­na­rea lucră­ri­lor de men­te­nanţă a sis­te­me­lor infor­ma­tice ale IFPS, MF sau SV. „Aceste trei insti­tu­ţii ar putea să par­ti­cipe la ten­de­rele care se anu­nţă. Fap­tul că nu par­ti­cipă, asta-i altă între­bare. Eu nu pot să răs­pund, dar sunt ace­leaşi între­prin­deri de stat, care au ace­leaşi împu­ter­ni­ciri. Cân­dva, erau dis­cu­ţii la nivel de MF ca să-i unească sau cumva să facă o sin­gură insti­tu­ţie. După păre­rea mea, ca să fie con­cu­renţă, cele trei insti­tu­ţii ar tre­bui să par­ti­cipe toate, cu anu­mite preţuri, la ten­der, ca să poată pe urmă să aleagă. Nu putem da la pri­vat atâta timp cât n-o să fie asi­gu­rată pro­te­cţia date­lor. Nu, cu asta nu tre­buie de jucat. Credeţi-mă. Infor­ma­ţia dacă se duce din sis­tem, asta-i secu­ri­ta­tea finan­ci­ară a sta­tu­lui şi-i foarte com­pli­cat. Mi-i frică să mă gân­desc dacă ar putea pleca infor­ma­ţia res­pec­tivă”, pre­ci­zează Pla­ton.

La rân­dul său, eco­no­mis­tul Vea­ce­slav Ioniţă, fost depu­tat şi preşe­dinte al Comi­siei Eco­no­mie, Buget şi Finanţe din Legi­sla­tiv, con­si­deră că, în R. Mol­dova, există o înţe­le­gere ero­nată că „dacă este vreun ser­vi­ciu mai impor­tant, atunci tre­buie să-l pres­teze sta­tul. Nu cunosc undeva în lume să se demon­streze că o între­prin­dere cu capi­tal de stat este mai bună decât una pri­vată. Din con­tra, în cele de stat este coru­pţie, fra­udă… Dar, cali­ta­tea şi secu­ri­ta­tea unui ser­vi­ciu nu e deter­mi­nată de forma juri­dică de pro­pri­e­tate, ci de cadrul de regle­men­tare. Con­sti­tu­ţia spune clar că for­mele de pro­pri­e­tate sunt egale. Nu poate cineva cu o formă de pro­pri­e­tate de stat să aibă pri­o­ri­tate faţă de un pri­vat. Sta­tul tre­buie să spună care sunt cerinţele faţă de anu­mite ser­vi­cii şi, prin con­cu­renţă liberă, cineva să pro­pună. Sun­tem atenţio­naţi de toţi par­te­ne­rii inter­na­ţio­nali: nu-i treaba sta­tu­lui să pres­teze ser­vi­cii. Sta­tul tre­buie să iden­ti­fice şi să for­mu­leze cerinţele faţă de ser­vi­ciul pe care-l doreşte, iar ulte­rior, în con­di­ţii de con­cu­renţă, cel care pres­tează la preţu­rile cele mai bune să câş­tige”, zice Ioniţă. „Men­ta­li­ta­tea noas­tră vine din comu­nism, pre­cum că tot ce face sta­tul e bine. În lipsa con­cu­renţei, a unei pieţe libere, nu poate fi cali­tate. Avem mono­po­luri arti­fi­cial cre­ate…, iar în con­se­cinţă, preţu­rile ser­vi­ci­i­lor pres­tate de aceste struţo-cămile sunt de câteva ori mai mari decât logica lor”, sub­li­ni­ază acesta.

Veaceslav Negruţă, ex-ministru al Finanţelor:
„Când eram la minis­ter, pro­ba­bil, nici nu mi-am pus între­ba­rea dacă ne tre­buie sau nu Fisc­ser­vin­form sau alte insti­tu­ţii simi­lare, pen­tru că-şi demon­strase via­bi­li­ta­tea acti­vi­tă­ţii. Acum, poate sunt şi alte lucruri care s-au dezvol­tat între timp. Poate mai apare şi o doză de com­pe­ti­ţie, iar anu­mite ser­vi­cii ar tre­bui să fie exter­na­li­zate către com­pa­nii pri­vate. Asta, însă, ţine de con­du­cere, pen­tru că e şi doza nece­sară de con­fi­denţi­a­li­tate şi secu­ri­tate a infor­ma­ţiei. Ar tre­bui să existe o pozi­ţie fermă. E una dacă Fisc­ser­vin­form este o enti­tate via­bilă şi dacă şi-a demon­strat această nece­si­tate. Dar dacă ser­vi­ci­ile date pot fi, cu bani mai puţini şi de cali­tate mai bună, exe­cu­tate de alt­ci­neva, atunci să fie exter­na­li­zate prin lici­ta­ţii veri­ta­bile, iar Fisc­ser­vin­form, încet-încet, dacă nu va face faţă com­pe­ti­ţiei, să iasă din sec­tor. Asta ţine de com­pe­tenţa celor care admi­nis­trează dome­niul IT la nivel de admi­nis­trare publică…”.

Ziarul de Gardă