Potrivit publicaţiei de la Bucureşti, Bucuria este brandul moldovenesc ajuns primul în România, cel care a şi avut şi încă are un ritm de expansiune rapid, fiind prezent acum în cele mai multe staţii de metrou din Capitală, dar şi în majoritatea galeriilor comerciale din cel mai mare centru economic al României. Producătorul de dulciuri Bucuria a fost înfiinţat în Republica Moldova în urmă cu aproape şapte decenii, ajungând să fie cel mai mare fabricant de bomboane, napolitane sau jeleuri de pe piaţa moldovenească.
În România, brandul a fost adus de antreprenorii Victor Taşca, 27 de ani, şi Sergiu Tuhari, 26 de ani, care controlează expansiunea Bucuria pe plan local prin firma Tuta Prima Invest, înfiinţată în a doua parte a anului 2012.
„Am redescoperit puterea «Bucuria» în vremea studenţiei, când bagajele noastre şi ale celorlalţi călători din vestitul tren Prietenia care uneşte Chişinăul de Bucureşti erau pline cu bomboane. La început, dulciurile erau aduse cu titlu de cadou, apoi la cerere, pentru că fiecare dintre cunoscuţii noştri avea deja preferinţe clare. Nu mai suntem studenţi de ceva timp, însă am rămas cu convingerea că este nevoie de foarte puţin pentru a-i înveseli pe ceilalţi şi a face o faptă frumoasă“, aşa îşi prezintă cei care au adus Bucuria pe plan local, simbolul Republicii Moldova la capitolul dulciuri, povestea de la care a plecat businessul din metrourile bucureştene.
Acum, Bucuria se traduce în România prin standuri prezente într-unele din cele mai aglomerate staţii de metrou din Capitală, cum ar fi Piaţa Unirii, Piaţa Universităţii, Romană, Victoriei sau Gara de Nord şi nu numai, care generează anual afaceri de 1,5 milioane de lei.
De ce vin în continuare antreprenorii din Republica Moldova în România? Pentru un principiu de comerţ vechi de mii de ani – puterea de cumpărare mai mare. Salariul mediu net era în 2014 de două ori şi ceva mai mare în România decât în Republica Moldova (unde nici măcar nu atinge pragul de 200 de euro). Bucureştiul rămâne oraşul preferat pentru extinderea brandurilor din Republica Moldova, o altă franciză adusă de peste Prut aici fiind La Plăcinte. Acesta este şi cel mai puternic nume din Republica Moldova care este prezent în România, la nivel de cifre, având afaceri de 8 milioane de lei în 2014, de aproape nouă ori mai mare ca în anul precedent.
Antreprenorul moldovean Andrei Tranga, 39 de ani, s-a aventurat în mediul de business din România în toamna lui 2013 cu un restaurant sub brandul La Plăcinte deschis pe bulevardul Dacia din centrul Capitalei.
Acum, la aproximativ doi ani de la prima deschidere din România, businessul pe care el îl conduce cuprinde zece restaurante La Plăcinte, două Andy’s Pizza (brand adus pe piaţa locală în 2015) şi încă vrea să mai pună pe harta României şi alte pizzerii.
În Republica Moldova, ambele branduri ale antreprenorului (operate prin altă companie la care este acţionar) sunt deja bine „înfipte“ în economie şi în piaţă, fiind deschise peste zece unităţi La Plăcinte şi peste 25 de pizzeria Andy's Pizza, potrivit informaţiilor de pe site-ul lanţului din Moldova.
Extinderea este în planul lui Andrei Tranga şi prin sistemul de franciză, însă La Plăcinte nu este un business ieftin. Un restaurant presupune o investiţie de peste 200.000 de euro, având în vedere dimensiunile destul de mari ale acestuia (nu mai puţin de 200 de metri pătraţi). Printre antreprenorii din Republica Moldova care vor să acapareze piaţa românească se numără şi Ruslan Cojocaru, care a adus pe piaţa locală conceptul de cafenele Tucano Coffee după ce iniţial l-a dezvoltat în Chişinău . El speră ca în cinci ani să ajungă la 15-20 de unităţi în marile oraşe din România. Prima cafenea deschisă de el pe piaţa locală a fost amplasată pe Calea Dorobanţilor, lângă Academia de Studii Economice, iar din 2014 antreprenorul moldovean a reuşit să ducă Tucano Coffee şi în Emiratele Arabe, unde a deschis două unităţi împreună cu un partener francizat. În 2015, Ruslan Cojocaru spunea că Tucano Coffee va ajunge la afaceri de 3 milioane de lei după o nouă deschidere în zona centrului istoric din Bucureşti. Expansiunea brandurilor moldoveneşti în România nu pare să se oprească aici, din contră, tot mai multe nume de peste Prut fiind atrase de puterea de cumpărare a românilor, dar şi de numărul mare de locuitori de aici. Deşi nu s-au aventurat atât de mult precum antreprenorii care au adus Bucuria sau La Plăcinte, sunt moldoveni care au deschis în România mici magazine „de stradă“ cu specific moldovenesc.
„Inspiraţi“ de antreprenorii moldoveni care vin în România, şi românii încep să se uite peste Prut. Astfel, există şi antreprenori care nu folosesc Republica Moldova drept piaţă în care întâi testează mersul businessului, ci drept zonă cu potenţial de extindere. Retailerul de haine la preţuri mici Preţuri Pentru Tine (PPT), dezvoltat de Adrian şi Gabriel Mărgărit şi Tudor şi Alexandru Matei, patru tineri din Bucureşti care au puţin peste 30 de ani, este doar un exemplu.
Tinerii au pornit cu zece magazine şi 50 de angajaţi chiar din primul an de activitate, iar acum reţeaua PPT se îndreaptă spre un număr de 140 de magazine în România şi 30 în Republica Moldova, unde caută să se dezvolte în continuare. Totuşi, ei vor să ţină „hăţurile“ businessului în continuare şi nu se gândesc să dea încă în franciză brandul PPT, companie pentru care în 2015 antreprenorii au estimat afaceri de circa 213 mil. lei (48 mil. euro) în cele două ţări, în creştere cu 20% faţă de anul precedent.