În septembrie 2015, Iurii Topală, directorul Căii Ferate din Moldova, a lansat aplicaţia on-line de achiziţionare a biletelor www.e-tickets.md. Oficialul a invitat presa la Gara Centrală şi a prezentat primul bilet electronic pe care l-a procurat. „Prin intermediul vânzărilor on-line ne propunem să îmbunătăţim calitatea serviciilor prestate, să extindem gama de servicii şi să motivăm călătorii să circule cu trenurile modernizate, care constituie un mijloc de transport confortabil şi sigur”, a declarat Iurii Topală.

La mai puţin de o lună de la acel eveniment, CFM anunţa pe site-ul său „că începând cu 08.10.2015, ora 00:00, din motive tehnice, vânzarea biletelor on-line va fi temporar sistată”. Această decizie este motivată de conducerea CFM prin faptul că întreprinderea a semnat un contract dezavantajos cu firma DSS Group, iar la încheierea contractul „au fost admise un milion de încălcări”.

Iurii Topală: „Clauzele contractelor sunt făcute de CFM împotriva CFM. Noi nu ne putem permite luxul de a da aceşti bani unei companii private. Noi tot avem nevoie de bani”.

Cum s-a ajuns aici?

Vladimir Cebotari, fostul director CFM, a încheiat un contract de prestări servicii IT cu DSS Group SRL, semnat pe data de 30 iulie 2015, zi în care acesta a fost numit ministru al Justiţiei. Potrivit înţelegerii, ultima se angajează ca să investească în dezvoltarea unei platforme de vânzare on-line a biletelor suma de 900 mii de dolari pe o perioadă de 20 de ani, dintre care o treime din bani urmau să fie investiţi în primul an. În schimb, DSS Group urma să încaseze 5% din costul fiecărui bilet electronic.

O altă clauză din contract stipulează că, după 20 de ani de la lansarea platformei on-line, compania IT urmează să obţină un profit de 324 de mii de dolari, iar dacă nu va fi posibil acest lucru, diferenţa de bani ar urma să fie compensată de către CFM. Totodată, dacă contractul este întrerupt de către reprezentanţii Căilor Ferate, cei de la DSS Group au dreptul să solicite despăgubire pentru profitul ratat şi investiţiile făcute.
Directorul DSS Group, Radu Iaţco, susţine că firma a cheltuit sume importante pentru produsul comandat de CFM. „Au fost efectuate investiţii în dezvoltare de software specializat, achiziţie echipament, data centru, integrări, cheltuieli de lansare şi operare, care depăşesc cu mult investiţiile pentru o platformă de vânzări on-line. Costurile unui astfel de sistem, în funcţie de componentele solicitate, încep de la circa 500 mii de euro”.

Continuarea citiţi pe rise.md