Publicată miercuri, cu o zi înainte de deschiderea Săptămânii Modei de la New York, noua cartă "despre relaţiile de muncă şi bunăstarea manechinelor" a fost semnată în urma unui demers inedit, iniţiat după o serie de polemici, în special asupra condiţiilor de angajare a modelelor cu ocazia evenimentului similar de la Paris ce a avut loc în luna februarie.

Documentul prevede o serie de angajamente destinate aplicării imediate în lumea întreagă, cu ocazia şedinţelor foto pentru campanii publicitare şi pentru prezentările de modă ale unor mărci ce aparţin celor două grupuri franceze (Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Christopher Kane, Stella McCartney, pentru Kering, şi Dior, Vuitton, Givenchy, Celine, Kenzo, Fendi, Loewe, Berluti, Pucci, Marc Jacobs şi Loro Piana, pentru LVMH).

"Voiam să acţionăm repede şi să lovim puternic, pentru ca lucrurile să se mişte cu adevărat, şi să încercăm să îi incităm la maximum pe ceilalţi actori din această profesie să ne urmeze exemplul", a declarat pentru AFP Francois-Henri Pinault, CEO-ul grupului Kering.

Antoine Arnault, membru în consiliul de administraţie al LVMH şi fiul CEO-ului Bernard Arnault, a salutat la rândul lui această cartă despre care a spus că "schimbă cu adevărat datele problemei".

Noile angajamente merg dincolo de dispoziţiile legale referitoare la angajarea manechinelor, intrate în vigoare în Franţa în luna mai. Astfel, carta impune prezentarea unui certificat medical datând de cel mult şase luni, în timp ce legea prevede ca acest certificat — ce ţine cont de indicele de masă corporală (IMC) — poate să aibă o vechime de până la doi ani.

În contextul în care manechinele prea slabe generează cu regularitate polemici, mărcile din industria modei franceze s-au angajat să interzică utilizarea manechinelor cu cele mai mici mărimi (32 în standardele franceze feminine şi 44 în standardele franceze masculine, echivalente ale mărimii XXS din standardele mondiale).

"Dispoziţia în privinţa taliei, cuplată cu certificatul medical mai recent de şase luni, este o măsură foarte puternică, ce ne va permite să mergem înainte", a declarat Francois-Henri Pinault.

"Mulţi oameni nici nu sunt la curent cu existenţa mărimii XXS", a recunoscut Antoine Arnault. "Însă un anumit număr de creatori de modă îşi creau prototipurile după mărimea XXS. Acum acest lucru s-a terminat, mărimile vor fi de acum înainte începând cu 34 (în standardul de mărime francez, n.r.), care este în continuare o mărime foarte mică".

Casele de modă interzic, de asemenea, angajarea unor manechine mai tinere de 16 ani pentru articole vestimentare destinate adulţilor.

"Au fost comise abuzuri", a spus Antoine Arnault. "O fată de 15 ani nu deţine bagajul necesar pentru a înfrunta lumea dificilă a modei şi a profesiei de manechin", a adăugat Antoine Arnault, care este căsătorit cu top-modelul Natalia Vodianova.

Vârsta prea mică a manechinelor este adeseori criticată: adolescente de 14 şi 15 ani au defilat în trecut pe podiumurile tuturor mărcilor prestigioase din industria modei.

Carta stipulează condiţiile de muncă ale manechinelor, în special pentru cele mai tinere (16-18 ani), şi reglementează "situaţiile de nuditate sau seminuditate". Documentul prevede, de asemenea, ca modelele să aibă "acces la alimente şi băuturi adaptate nevoilor lor alimentare".

Săptămâna Modei de la Paris a fost marcată în februarie de o polemică declanşată de directorul de casting american James Scully. El a pus sub semnul întrebării condiţiile în care a fost organizat un casting pentru casa Balenciaga de doi dintre concurenţii lui, pe care i-a acuzat de tratament "sadic şi plin de cruzime" faţă de tinerele modele, care au fost nevoite să aştepte ore întregi, în picioare, pe scări.

Implementarea noilor dispoziţii va fi supravegheată de un comitet de monitorizare, alcătuit de cele două grupuri — LVMH şi Kering.

"Directorii generali ai mărcilor din grupul meu vor veghea ca aceste măsuri să fie aplicate peste tot. O marcă care nu se conformează cu noua cartă va trebui să îmi dea socoteală", a avertizat Francois-Henri Pinault, care doreşte ca industria modei să înregistreze în viitor "progrese rapide" şi în privinţa chestiunii ce vizează diversitatea manechinelor.